Større grave kapacitet

Når man kører med SIKU’s Fendt og John Deere traktorer med frontlæsser, konstaterer man hurtigt at skovlens kapacitet er for lille, ligesom den er lige smal nok, når der skal skrabes helt ude langs kanterne. Så en større skovl står hurtigt på ønskelisten, men hvilke muligheder er der?

Den første tanke er naturligvis noget hjemmebyg, men hvorledes skal det gribes an?
Skal man starte helt forfra og bygge en helt ny skovl?
Skal man modificere den eksisterende SIKU skovl?

Efter moden overvejelse, var min plan at modificere den eksisterende SIKU skovl.
Her var planen at skære gavlene af cirka 5 millimeter inde, forlænge skovlen med 12 – 14 millimeter i hver side, og derefter lime gavlene på igen.
Herefter ville jeg lime 8 – 10 millimeter på forkanterne af såvel gavle som over og underkant på skovlen.
Dette burde løse problemet, både med bredden og kapaciteten.

Inden jeg nåede at sætte saven i SIKU skovlen, dukkede der en løsning op på e-Bay (oktober 2015), det var “sikuexklusiv2014” der solgte et byggesæt til en stor skovl fræset i styren. Med en pris på bare 8,90 €uro, var det jo bare at få bestilt.

Byggesættet var nemt at gå til, alle dele passede godt sammen, så skovlen var hurtigt samlet!

Skovl_01Skovl_02

Nedenstående billede viser med al tydelighed størrelsesforskellen på de de to skovle, dejlig bredde så der kan skrabes langs kanterne, uden at selve traktoren støder på, og kapaciteten er øget til næsten den dobbelte = perfekt!

Skovl_03

Herefter kunne det kun gå for langsomt med at få noget farve på, og heldigvis findes både John Deere’s grønne og gule farver i Revell’s program, så det var en snild sag at få et flot resultat.

Skovl_04

Men – men; træerne gror ikke ind i himlen. For et viste sig hurtigt at der var noget galt med geometrien på skovlens ophæng. Dette resulterede i at man tit kom ‘op og ride’ på skovlen, når man skrabede langs grundpladen.
Læg hertil at ophænget på skovlen opgav at holde fast på gravearmen i løbet af kort tids drift, gjorde at denne løsning viste sig at være spild af pengene!

På med den originale SIKU skovl igen, og tilbage i tænketanken med ombygningsplanerne. Skulle der nu skæres i den originale skovl, eller skulle den nye ombygges så den måske skulle kunne bruges?
Efter længere tids kiggen på den nye skovl, syntes løsningen ikke lige at springe i øjnene, og projektet gled lidt i baggrunden, men blev dog ikke helt glemt.

I januar 2016 kom så endnu et skovlprojekt til salg på e-Bay, denne gang var det “pferdetransporte” der udbød et sæt bestående af adapter til at monterer på selve gravearmen, valgfri skovl (en ud af fem mulige) samt et sæt pallegafler.
Alt i alt et tiltalende produkt, da adapteren kunne blive siddende på gravearmen, mens henholdsvis skovlen og/eller pallegaflerne blot skulle klikkes på, men det havde selvfølgelig også sin pris: 34,90 €uro.

SkovleHer kan man se de fem forskellige skovltyper som ‘pferdetransporte’ tilbyder.
(Photo: pferdetransporte / Stefan Brammen)

Jeg bestilte mig et sæt, hvor jeg valgte den største af de lukkede skovle – der var valgmulighed mellem to lukkede skovle, og tre  ‘tremme’ skovle i forskellige størrelser. Alle skovlene havde farven sort.
Adapteren kunne bestille i tre forskellige farver: gul, sort og Grøn. Her valgte jeg den grønne.
Pallegaflerne havde ingen valgmuligheder.

Skovl_05Skovl_06

Da varerne dukke op viste de sig at være i god kvalitet, og adapteren passede godt på gravearmen = den sidder godt fast.
Skift mellem skovl og pallegafler sker med et lille klem på den centermonterede lås.

Herunder kan man se størrelserne på dels den lille originale skovl, den nye sorte skovl, og den store grønne fra første forsøg.

Skovl_07Skovl_08

Efter at have prøvekørt lidt med den nye skovl, samt fundet den tilfredsstillende, kunne det kun gå for langsom med at få noget farve på den. Det pyntede!

Skovl_2016-02_01Skovl_2016-02_02

Om der også skal males på pallegaflerne ved jeg endnu ikke, bortset fra at den hvide aksel skal males, den skinner i øjnene!

Skovl_2016-02_03

Skriv et kommentar