DSB litra F – første chassis forslag

Vi vil hen over de kommende dage præsenterer fire forskellige chassis forslag til at bygge ind under DSB litra F overdelen fra Tikøb Støberi, den første løsning er både den nemmeste og den billigste, den præsenterer Kim Møller således:

Märklin MAXI lokomotiv som donor maskine

DSB_F_type-2_002DSB_F_type-2_001

Fordele:
Billig i indkøb.
Køre ok til prisen.
Forholdsvis nem begyndermodel, hvis man ikke er alt for kræsen.

Ulemper:
Hjul lidt for små,og ser lidt billige ud,men sort maling gør underværker.
Gangtøj ikke korrekt.
Bagerste aksel for tæt på midt aksel.
Strømoptag!!!!  De virker, men er ikke kønne.

Bagerste aksel kan nemt flyttes ca. 20 mm. bagud, så den har samme akselafstand på alle aksler, da rammen er i messing og derved nemt at lodde på.
Jeg lavede en hurtig prøve,og brugte en ekstra forreste kobbel stang til bagerste aksel, derved var den meget hurtig køreklar, motoren flyttede jeg i samme omgang til forsiden af bagerste aksel for frit gennemsyn i førerhus.

DSB_F_type-2_003DSB_F_type-2_005DSB_F_type-2_004

Forholdsvis nem opgave, og det ligner nu en million i forehold til før!

DSB_F_type-2_006

Fodpladen / bagerste puffe planke skal forlænges ca. 10 mm. bagud, men jeg vil nok lave en helt ny når jeg engang skal bygge den.

Læs også:
Skal vi have en F’er?

Skriv et kommentar