Kolde nyheder fra det høje nord

Arild Tangerud fra Proinor i Norge fortsætter med at udvikle danske modeller, både fra statsbanerne (DSB) samt privatbanen på Langeland (LB), og her i vinterkulden er der igen nyt at berette.

Det er efterhånden lang tid siden Arild Tangerud præsenterede den første danske model – IB godsvognen fra Langelandsbanen – men derfor skal I ikke snydes for et helt nyt vinterbillede af den.

I september sidste år kom også de første prototyper til Langelandsbanen’s motorvogne M3 og M4, samt personvognene af C-typen for første gang ud til offentlig præsentation, det skete i forbindelse med ‘Mini Minde Udstillingen’ for 50 års dagen for banens lukning.
Også disse to modeller har været en tur ude i den norske vintersne.

Mens vi er ved materiellet fra Langelandsbanen, kan vi meddele at i skrivende stund står den første prototype til personvognen af B-typen og tørre efter endt lakering.

På DSB siden arbejdes der stadig på det åbne godsvogne af P-typen. En vogntype der også kørte på mange privatbaner.

De lukkede af Q-typerne arbejdes der også videre med i øjeblikket, og siden de første prototyper blev præsenteret, er der forbedret markant på modellerne, målet er sat højt fra Arild Tangerud’s side – så der er noget at glæde sig til. Også Q-vognen kørte ved flere privatbaner, så igen her er der mulighed for mange varianter!

Udover ovennævnte produkter arbejder Arild Tangerud også på et ‘hemmeligt’ projekt, som han ikke vil løfte sløret for på nuværende tidspunkt, men mon ikke det bliver præsenteret i forbindelse med DMJU udstillingen i Køge den 6. og 7. april 2013.

Skriv et kommentar