Stor, eller rettere lang, nyhed fra Proinor.no

Fingrene når vist aldrig at blive helt kolde oppe hos Arild Tangerud på Proinor.no i Norge, for nye modeller springer hele tiden frem. Den seneste af dem er endda en af de større nyheder, eller rettere sagt en af de længere, for her er tale om en dansk boggi personvogn.

Valget er faldet ud til fordel for DSB litra Cp, en meget udbredt type ved statsbanerne, som opstod i forbindelse med den store ombygning af trævogne til stålbeklædte vogne, i tiden efter den anden verdenskrig.
Udover at have kørt både på DSB hoved- og sidebaner, kom Cp vognene også ud til mange af de danske privatbaner, så er er tale om en model med bred udnyttelsesgrad!

Helt som vanligt med modeller fra Proinor.no, er der tale om en model opbygget i forskellige dimensioner krydsfiner, som afslutningsvis skal beklædes med tynde plastplader.

De første løsdele til selve vognkassen, indgangspartierne i enderne samt tagkonstruktionen er nu så langt, at Arild Tangerud viser dem frem for første gang.

DSB_CP_001DSB_CP_002Her ses løsdelene til opbygning af selve vognkassen samt tagkonstruktionen.

DSB_CP_003Vognkassen samlet, så man kan begynde at danne sig et indtryk af interiøret i enden med toilettet og tjenestekupeen, bemærk bremsesvinget på endeperronen!

DSB_CP_004Tagkonstruktionen med det meget hvælvede tag, var en meget typisk detalje på stort set alle “ombygningsvognene” ved DSB.

DSB_CP_005Det løst monterede indgangsparti afslutter denne lille præsentation af DSB Cp vognen fra Proinor.no, men fortvivl ikke, vi vil fortsat bringe nyt fra projektet i takt med at det skrider frem.

Fortsættelse følger!

Skriv et kommentar