Tips & Tricks

I dette afsnit på ‘Spor1NYT’ vil vi bringe gode tips og råd omkring Spor1 hobbyen, det være sig lige fra snedige løsninger til hele byggebeskrivelser.
Har du nogle ideer og/løsninger som du ønsker at dele med andre Spor1 interesserede, så bare mail dem til os.

Skinnecykel skur

Et skinnecykel skur

”….. og når I nu alligevel skal køre, så hent lige en kasse bajer med inde fra stationen!” Ja, tiderne var anderledes og banekolonnens eftersynshold skulle have mulighed for en fyraftensbajer. Læg i øvrigt mærke til den fagforeningsmæssige korrekte ”kontigentbajer” fra bryggeriet STAR (en del af kooperativet). Man stemte jo selvfølgelig liste A og nogle […]

Tikøb Støberi's danske kurvepuffer

Kurvepuffer fra Tikøb Støberi

Efter en længere pause, er det igen muligt at købe korrekte danske kurvepuffer, de er fremstillet af Kim Møller fra Tikøb Støberi, og det er også der de forhandles eller kan bestilles. Læs også: Fungerende danske kurvepuffer, støbt i metal  

Skinner

Smukkesering af skinner

Hvis man vi forskønne sine skinner, er der flere metoder at benytte sig af, nedenstående beskrivelse er blot den metode vi benytter her på Den Translangelandgiske Jernbane samt på Broløkke modulerne der er en del af Langelandsbanens Venner anlægget. Efter at skinnerne er blevet lagt, er forsynet med kørestrøm, samt ikke mindst prøvekørt grundigt med […]

DSB høj kulbænk

DSB høj kulbænk

Til et typisk tidligt epoke III anlæg (ca. 1941/45 til ca. 1960) fandtes på mange mindre dampdepoter eller for den sags skyld lidt større stationer –  en håndbetjent kuludlevering som den viste kulbænk. På de større depoter og stationer fik man hurtigt en kran, indledningsvis betjent af lokomotivet selv, der v.h.a. en vejre spændt fast […]

Scandia Skinnebus - Foto: Carsten Høg

Følg opbygningen af en Scandia skinnebus

Kort tid efter at Per Nielsen præsenterede sin 3D-printede Scandia skinnebus overdel, påbegyndte Carsten Høg fra ‘Dalen Modeljernbane‘ med at få overdelen ud og køre på skinner. Her på Spor1 NYT vil vi følge byggeriet, således af flere måske kan blive inspireret til et tilsvarende byggeri og/eller komme med gode tips undervejs i byggeriet. Nedenstående […]

Henschel DG 26

Ny drivenhed i Henschel DG 26 lokomotiv

For en del år siden indhandlede Ny Langelandsbanen – NLB et Henschel DG 26 lokomotiv til at befærde den smalsporede strækning på  Translangelangiske Jernbane, hvor den var ene om at bestride driften, dette endda sideløbende med driften på Poulsberg Projektet. Om det var det lange og slidsomme arbejdstimer, eller om det var en simpel materiale fejl, […]

Bananvogn

Byg selv en bananvogn

Alle os der var barn/unge fra 50’erne til 70’erne, og som havde et startsæt, eventuelt udviddet med et par ekstra vogne. Vi havde næste alle også en gul bananvogn. Denne vogntyper finde ikke at købe i Spor1, men det har ikke afholdt Steen Larsen for at kunne indsætte en sådan i hans vognstammer. Han har […]

2,5 meter boggi fra Proinor.no

2,5 meter boggi fra Proinor

Arild Tangerud fra firmaet Proinor.no har tidligere udgivet et byggesæt til den danske 2,1 meter boggi, og nu udvidder han programmet med en 2,5 meter boggi. Ligesom med 2,1 meter boggien, leveres 2,5 meter boggien som byggesæt, hvor de enkelte dele er laserskåret i træ. Byggesættet er beregnet til montering af Slater’s hjul med tilhørende […]

Proinor Scandia personvogn #32-225.

Scandia personvogn type C

Arild Tangerud fra Proinor.no leverede tilbage i september 2016 de første byggesæt til Scandia personvognen af typen C, og nu har vi prøvebygget et eksemplar. Vi var bestemt ikke de første til at stå med en færdig vogn foran os, der blev vi slået med flere vognlængder af Jørgen Christensen fra Spor1 Trekanten/Strandholmbanen. Lidt om […]

Proinor.no tagkøler

Tagkøler fra Proinor.no

På en stor del af de ældre dansk byggede motorvogne og diesellokomotiver, fra for eksempel Triangel og Scandia, sad der næsten ens byggede tagkølere. Disse tagkølere har længe været en mangelvarer på det danske model marked, men nu har Proinor.no udviklet et byggesæt til disse tagkølere. Tagkølerne er i første omgang tænkt brugt til Proinor.no’s […]

WiLaMo halvrelief huse

Bygning af WiLaMo halvrelief huse

Hej Spor-1 venner. Da jeg var i Dortmund i april måned blev jeg fristet til at bestille et par halvrelief huse fra WiLaMo, firmaet havde flere modeller som udstilling og tilbød en god rabat, hvis man betalte forud. Jeg købte 2 huse, som efter nogen tid ankom. Det har været en fornøjelse at bygge husene […]

NSB H3 kølevogn

At Arild Tangerud fra Proinor.no fremstiller byggesæt til vogne i skala 1:32/Spor1 er ingen nyhed, dem har vi allerede beskrevet nogle stykker af her på siten. Vi har dog primært kigge på de danske modeller, men denne gang kigger vi lidt mod nord, og prøver at bygge en norsk kølevogn – NSB type H3 – […]

NFJ Pj vogn – et let projekt

Antallet af danske Spor1 modeller er stadig begrænset, og det er ikke alle der bare lige kaster sig ud i selvbyg, men her er et nemt lille projekt at starte op på. I Märklin Maxi serien blev der for år tilbage udgivet et sæt (katalog nummer 54422) med to åbne godsvogne, en højsiden og en […]

DSB litra F overdel

Op til påsken 2016 i år præsenterede Kim Møller fra Tikøb Støberi sit færdige byggesæt til overdelen på et DSB litra FII damplokomotiv, et af Danmark’s mest populære rangerlokomotiver, og et lokomotiv som der er bevaret flere driftsklare eksemplarer af. Byggesættet til overdelen indeholder fem dele: Tre dele støbt i resinplast – selve overdelen med […]

2,1 meter boggi fra Proinor

En meget stor del af den danske personvognspark var tidligere udstyret med træboggier i forskellige længder, her iblandt DSB litra Cp vognene, der var udstyret med 2,1 meters varianten. I forbindelse med fremstillingen af netop DSB litra Cp vognen, har Arild Tangerud fra Proinor.no udviklet sin helt egen version af 2,1 meter træboggien, som er […]

Test af FosMotor 30

I forbindelse med alle byggerierne hos Proinor.no, har Arild Tangerud trawlet markedet for passende drivenheder, til sine kommende lokomotiv byggesæt, her i blandt Sputnik’en fra HFHJ. Undervejs er Arild Tangerud stødt på ‘de selvkørende motorer’ fra Peter Spoerer Model Enginering i England. Det vil sige helt selvkørende er disse motorenheder ikke, da de ikke indeholder […]

ECOS – sporskiftebetjening

I forbindelse med anskaffelsen af en ESU ECOS, løb jeg i forbindelse med indtastningen af sporskifter ind i følgende problem: Når jeg havde oprette sporskifterne, var det ikke alle ikonerne der viste den rigtige stille på sporskifterne. Jeg søgte længe og grundigt i manualen, samt på nettet, uden dog at finde løsningen. Men så fik […]

Fra tipvogn til fladvogn

31. juli 2011: Efter at have se de tre nye fladvogne/stenvogne hos Nystrup Grus, besluttede baneforvaltningen for Den Translangelandiske Jernbane at noget tilsvarende nok kunne bruges på deres smalspors strækning, og ordren blev strak givet videre til ‘Det Langelandske Köfværk’: Byg os to fladvogne med høje endegavle. Grunden til at man ved Den Translangelandiske Jernbane […]

Ombygning af Märklin skruekobling

Ombygning af Märklin skruekobling ved hjælp af ny bøjle fra Tikøb Støberi for at elliminere faren for at pufferne ‘fletter’ i kurver og sporskifte forløb. En original Hübner skruekobling der måler 30 mm. En original Märklin skruekobling der måler 33 mm. Märklin kobling hvor der er klippet 1,5 mm af gevindet i venstre side, så […]

Åben godsvogn litra Pc

Nordmanden Arild Tangerud, der er manden bag modelbyggefirmaet ‘Proinor.no‘, er netop barslet med endnu en dansk vogn i skala 1:32 (Spor1). Valget er denne gang faldet på en af de åbne godsvogne i Pc serien, en vogntype der både har kørt ved statsbanerne samt ved mange af landets privatbaner. (Foto: Proinor.no) For dem der ikke […]

Lukketgodsvogn litra Qe

Arild Tangerud fra firmaet Proinor.no har barslet med en ny dansk model, eller rettere en variant på en tidligere model. Der er tale om en videreudvikling af den prototype til den lukkede Q godsvogn som jeg prøvebyggede for et stykke tid siden, og nu er den produktionsklar. Det der først springer i øjnene i forhold til […]

DSB litra Q

Nordmanden Arild Tangerud, der står bag firmaet ‘Profiler i Norge’ (http://proinor.no) barsler nu med sin anden danske Spor1 model, ja – rent faktisk er der tale om flere danske modeller på en gang! Arild Tangerud lagde ud med Ib vognen fra Langelandsbanen da han lancerede sin første danske Spor1 model, og den følges nu op […]

Langelandsbanen litra Ib

Byggesættet fra Proinor (katalog #32-202) indeholder alle de nødvendige løsdele til opbygningen af vognkassen på en af Langelandsbanen’s litra Ib vogne, med fungerende skydedøre og ventilationsluger. Dette sæt kan udbygges med hjulophængsættet (katalog #32-203), hvorefter der kun mangler tre ting før modellen er komplet: Hjul, puffer samt koblinger som man selv må anskaffe alt efter […]

Skriv et kommentar