Følg opbygningen af en Scandia skinnebus

Scandia Skinnebus - Foto: Carsten Høg

Kort tid efter at Per Nielsen præsenterede sin 3D-printede Scandia skinnebus overdel, påbegyndte Carsten Høg fra ‘Dalen Modeljernbane‘ med at få overdelen ud og køre på skinner.
Her på Spor1 NYT vil vi følge byggeriet, således af flere måske kan blive inspireret til et tilsvarende byggeri og/eller komme med gode tips undervejs i byggeriet.

Nedenstående tekst og billeder er leveret af Carsten Høg.

Scandia Skinnebus - Foto: Carsten Høg

HBS SM 212 og LB SM 2 på Vrads station. Dette er forbilledet for skinnebussen i 1:32. Epokemodeller har leveret den 3D printede overdel. Resten er rent selvbyg. Jeg vil her på siden vise hvordan byggeriet skrider frem. Modellen skal gerne ende med at ligne HBS SM 212.

Scandia Skinnebus - Foto: Carsten Høg

11. August 2017
Overdelen monteret på undervognen. Næste fotoserie viser undervognen.

Scandia Skinnebus - Foto: Carsten Høg

11. August 2017
Undervognen er fremstillet af messing 1,5 mm tykkelse. Begge boogier er ophængt for at få en ekvilibrering så skinnebussen kører roligt i sporet. Der er motor i begge boogier som trækker på den bagerste aksel, altså en 1A A1 hjulstillingen som på forbilledet. Ekvilibreringskonstrutionen er inspireret af J.Guldbæk Christensen Damptrækkraft i model.

Scandia Skinnebus - Foto: Carsten Høg

Oversiden af boogien. Selve ophænget er lavet af 20 mm x 2 mm fladprofil og forbindelsen er et U-profil.

Scandia Skinnebus - Foto: Carsten Høg

Boogien fra undersiden. Forreste aksel er strøm optag. Jeg bruger Dingler strømoptag som er super nemme at montere. Hint; brug spor1nyt.dk link siden og vælg Dingler. Så er man direkte inde i løsdele. Hjulene er købt i UK hos Ipengineering.co.uk. De er ikke isolerede, så det skal man selv. For at undgå kortslutninger, er alle aksler isoleret fra selve boogien med ø5 mm akrylrør med ø2 mm hul.

Næste step er montering af en ESU XL dekoder med lyd fra Danske Lokssound, den er bestilt. Lige nu er skinnebussen koblet op til rent DC forsyning.