Fra tipvogn til fladvogn

31. juli 2011:

Efter at have se de tre nye fladvogne/stenvogne hos Nystrup Grus, besluttede baneforvaltningen for Den Translangelandiske Jernbane at noget tilsvarende nok kunne bruges på deres smalspors strækning, og ordren blev strak givet videre til ‘Det Langelandske Köfværk’:
Byg os to fladvogne med høje endegavle.

Grunden til at man ved Den Translangelandiske Jernbane har valgt at udstyre vognene med endegavle, skyldes at de både skal bruges til stykgods, samt brændekørsel for Stats Skov Distriktet, på strækningen mellem Broløkke og Arnborg.

Som basismateriale for fladvognene, blev to Bachmann tipvogne indkøbt fra Colonial i Orlando demonteret for ‘tipvognsbaljen’ samt ophængene til den, ligesom de amerikanske koblinger blev afmonteret.


Herefter blev det tid til opmåling af lastfladen, samt fremstilling af selve ladbunden, der blev fremstillet af det meget populære Cappuccino rørepindetræ.

Cappuccino brædderne blev samlet med malertape, udskåret på mål, forsynet med et par langsgående vanger i samme materiale og herefter kunne malertapen fjernes igen, og ladbunden lægges op på chassiset.


Men bunden på plads blev det tid til endegavlene, her blev valgt en løsning med jern U-profiler samlet til en ramme, hvor der sluttelig skulle monteres en dørkplade i rammen.

Selve rammen blev fremstillet i ABS plast, mens dørkpladen blev leveret af ‘Orgapack’, og som det kan ses på nedenstående billeder, er der ikke meget spild i bredden på ‘Orgapack’ produktet!



Med gavlene på plads, blev det tid til den første prøvekørsel, der foregik på teststrækningen hen over ‘Plywood Sletten’, turen forløb tilfredsstillende og vognene blev kørt over på malerværkstedet, hvor de fik en omgang Humbrol lysegrå nummer 165.


Vognen blev hurtigt godkendt af baneforvaltningen for Den Translangelandgiske Jernbane, og vogn nummer to blev straks sat i produktion, så nu råder banen over to af denne type fladvogne.


Skriv et kommentar