Langelandsbanen litra Ib

Byggesættet fra Proinor (katalog #32-202) indeholder alle de nødvendige løsdele til opbygningen af vognkassen på en af Langelandsbanen’s litra Ib vogne, med fungerende skydedøre og ventilationsluger.
Dette sæt kan udbygges med hjulophængsættet (katalog #32-203), hvorefter der kun mangler tre ting før modellen er komplet:
Hjul, puffer samt koblinger som man selv må anskaffe alt efter ønske og behov.

Hvad får man så i sættene #32-202 og #32-203?
Indholdet at sættene ses herunder, og som det tydeligt fremgår er byggesættene fremstillet i laserskåret finer – her er altså tale om en rigtig trævogn!

Sættet jeg her prøvebygger er KUN EN FORSERIE MODEL, og der kan derfor godt være forskelle i forhold til de byggesæt som kommer ud i handlen, og hvis det går som Arild Tangerud fra Proinor forventer, kommer de første byggesæt ud til de ventende kunder i forbindelse med Spor1 messen i Rolfhallen den 21. og 22. april 2012.

Når modellen går i produktion, er det planen at CD’en skal indeholde både byggevejledningen samt en stribe illustrende billeder der skal lette selve bygningen af vognen.

1. dag:
Efter at have studeret alle delene, kunne det kun gå for langsomt med at komme i gang, og det på trods af at undertegnede absolut ingen erfaring har med træbyggesæt, altså lige bortset fra et båd byggesæt i ungdomsårene, men det er altså snart 50 år siden!

Først skulle selve bundpladen limes sammen med den indvendige vognbund, der er flot præget (laserskåret) med brædderiller, her var det bare at påføre limen, og line de to emner op i forhold til hinanden = en dejlig let start!

Mens vognbundene tørrede blev der limet lodrette stolper på vognsiderne, hvorefter de blev limet fast til bunden – sådan et træbyggesæt kommer hurtigt til at ligne noget!


Sider og bund har henholdsvis huller og styretapper der gør at det er let at få dem monteret rigtig i forhold til hinanden, dog er nogle af styrehullerne så bredde at de lodrette stolper ikke helt dækker dem!

Det er næppe et problem, de kan sikkert efterfyldes med enten lim eller maling!

Herefter var det tid til montering af de indvendige (bærende) gavle, og her skal man lige være opmærksom på at den gavl med hullet til bremsesvinget bliver placeret i den rigtige ende!

Dernæst pålimes de udvendige (pynte) gavle med brædderillerne, og igen her skal man huske at tage højde for bremsesvinget.
Dette arbejde efterfølges at monteringen af fire spær, hvorefter vognkassen stortset er færdig, dog skal der lige limes lidt smålister over ventilationshullerne og dørhullet.


Med listerne samt længdevangerne på plads, blev dagens lim- og samlearbejde afsluttet, for næste punkt på planen er monteringen af taget, og inden da vil jeg gerne have vognen malet indvendig.

Status på første byggedag:
De dele jeg har haft fat på i idag har generelt passet perfekt, er flot tegnet og udskåret. Det er tydeligt at forarbejdet er i orden!

Næste opgave bliver som nævnt lidt malerarbejde, før der igen bygges videre på modellen.

Dag 2:

Natholdet lagde ud med at male vognkassen indvendig, hvor væggene fik en omgang lysegrå maling (Humbrol #28).

Da dagholdet mødte op var det tydeligt, at også skydedørene og ventilationsklapperne skulle have samme farve på indersiden, så endnu en gang måtte der gang i den lysegrå maling!

Mens den lysegrå maling på dørene og klapperne tørrede, blev gulvet i vognen malet mørkegråt (Humbrol #32), og her var jeg meget spændt på og se om brædderillerne blev fyldt op med maling. Men der var dog ingen grund til bekymring, for efterhånden som malingen begyndte at tørre trådte brædderillerne igen flot frem.


Efter at være blevet overført fra malerværkstedet til snedker- og tømrerværkstedet var det tid til næste punkt i samleproceduren, montering af undertaget.
Men før dette kan gøres, skal balsa trælisterne mellem sidestolperne enten slibes eller skæres i samme facon som gavlene, Arild Tangerud (Proinor) foreslår at slibe dem, da materialet er meget blødt, og det derfor er en let opgave.
Nu forholdt det sig i midlertid således at gulvmalingen i vognen stadig ikke var helt tør, og i stedet valgte jeg at foretage denne operation med hobbykniven.

Begge dele kan let lade sig gøre, dog skal man være MEGET forsigtig med hobbykniven, så man ikke skærer for meget materiale bort!

Tagpladen er udstyret med to udskæringer, der passer lige ned over et par tappe øverst på gavlene, igen her med rigtig god pasform, så bare på med limen og derefter taget som sluttelig fastholdes i til tagrundingen på gavlene og spærene.
Arild Tangerud (Proinor) foreslår at man fastholder taget med tape mens limen tørre, og det skal helt sikkert nok virke efter hensigten.


Foto: Arild Tangerud (Proinor)

Metoden med tapen tiltalte mig dog ikke helt, så jeg valgte en lidt ‘voldsommere’ metode – mine trofaste klemmetvinger!
På med limen, på med taget, sæt en klemmetvinge midt på hver gavl, så tagpladen fastholdes på sine monteringstappe. Derefter lagde jeg en liste på langs i tagkanten, og lukkede limningen med yderligere to klemmetvinger i hver side.


Her kom nok det hidtil sværeste punkt under samlingen af Ib vognen, at vente på at limen tørre HELT, så klemmetvingerne igen kan tages af, og man kan se om taget sidder som forventet så man kan komme videre med byggeriet.

Ventetiden blev brugt til klargøring af nogle af de næste dele der skal monteres.

Først gik jeg i gang med ventilationslugerne, dem er der otte af, og de skulle hver have pålimet to sidelister.
Pas på med disse ventilationsluger, de er fremstillet i 1 mm. tynd finer, og er på langsi træretningen brændt med bræddemønster, og hvis man tager for hårdt på dem, risikerer man at sidde med fire enkelte brædder i hånden!

Bagefter samlede jeg skydedørene, igen her startede jeg med nogle af de dele (bagsiderne) der blev malet lysegrå tidligere på dagen.
Ovenpå dem limede jeg ‘yderdøren’ med bræddermønstret, og så fik de dele lov til at tørre.
Herefter limede jeg forstærkningsjernrammen uden på døren – al limning har indtil nu være foretaget med almindelig hvid trælim, men her var der brug for superlim/sekundlim, da det er træ og plast dele der skulle samles!

Endelig!!
Nu skulle spændingen udløses, limen til taget var nu tør, og det var tid til at se om det var kommet til at sidde ordentligt.
Der var dog ingen grund til uro, igen passede delene fint sammen, og taget flugtede både gavle og vognsider perfekt!


Nu kan man rigtig se at det er en fin lille godsvogn der er på vej, straks blev ventilationslugerne lige lagt ind på deres pladser, og man får nu et endnu bedre indtryk af vognen.


Det er rigtig godt ud, og det vil helt sikkert kunne tilfredsstille 99,9% af køberne – mig selv inklusive. Men her er der dog en god mulighed for at forbedre modellen lidt:
Der burde være brændt/boret et lille hul i det nederste brædt, hvor man kunne sætte kæden til spærrebolten fast.

I forbindelse med prøvemonteringen af lugerne, blev også de fire yderste ‘bundstop’ monteret, så ledes at de yderste luger ikke kommer til at hænge skævt når de er åbnet helt.
Her foreslår Arild Tangerud (Proinor) at man limer et lille stykke metaltråd ind i hullet vognsiden. Men for at holde stilen på træbyggesættet, valgte jeg at snitte nogle små træstykker til, og lime dem i hullerne i stedet!

Med ‘bundstoppene’ på plads var det tiden hvor sen udvendige del af sidestolperne kunne monteres – eller rettere fire af de seks styk som der skal sidde på hver side. De midterste i hvert sidefelt skal først monteres når ventilationslugerne er på plads.

Anden dagens sidste opgave var at lime forstærkninger på gavlene, de to yderste var af træ, og ligger fiks og færdige i byggesættet.
De to ujern der sidder inde på gavlen er vedlagt i to lange plaststrips, som man selv korter af, skærer i 45 graders smig i enderne, og limer på med superlim/sekundlim.

Næste punkt på programmet var montering af forstærkningsbeslag på chassisrammen til alle sidestøtterne, og igen var det en ’straight forward’ opgave, som blev efterfulgt at monteringen af sidevangensunderkant.


Mens vi var nede i ‘jordhøjde’ blev også glideskinnen til skydedøren monteret på enden af forstærkningsbeslagene, og så kunne skydedøren prøvemonteres.



Dag 3:

Dagens enlige opgave på modellen, bestod i fremstillingen af nittehoveder på sidestolperne samt på skydedørene.
Her foreslår Arild Tangerus (Proinor) at man drypper hvid snedkerlim inde i de markeringer der er på stolperne!

Til denne opgave tilkaldte jeg hjælp fra min kone, da jeg selv ryster for meget på fingrene til at kunne få et ordentligt resultat.
Arbejdsmetoden blev forsøgt, men enten var vi lige fedtede nok med limen, eller også sugede træet lige rigeligt, for den ønskede virkning ser ikke rigtig ud til at være der, men nu skal ‘nittehovederne’ lige tørre helt op inden dommen falder – måske skal de blot have en omgang mere i morgen!


Dag 4:

Den fjerde arbejdsdag på byggesættet til Ib vognen fra Langelandsbanen begyndte jeg med samlingen af akselgaflerne, mens Lis gav alle nittehovederne endnu en omgang ‘lim-dutter, gik jeg i gang med et par af underbognsdetaljerne.

Akselgaflerne er sammen med fjederpakken og akselleje de tre første ting der skal samles.

I fjederlaskerne skal der herefter monteres bolte/nitter, som i dette tilfælde udgøres at afkortede rundhovede messing søm.
Med en bidetang afkortes sømmene til cirke 3 mm., hvorefter de med superlim/sekundkælber monteres i de forborede huller.
I samme arbejdsgang monteres nylon/plexi lejet på bagsiden af akselgaflen, og igen her er det superlim/sekundkælber der skal til, for at få en holdbar limning.


De to monteringsrammer til akselgaflerne skal hver have monteret to tværgående lister, det er den der ‘låser’ akselgaflen fast, når rammen skrues op i vognbunden.

Lign listerne op så man kan kigge gennem skruehullerne, og mens limen endnu er ‘våd’ testes pasformen med akselgaflerne – SOM DOG IKKE MÅ LIMES FAST!


Med de tværgående lister på plads, kan bremseklodserne monteres. Husk at vende den graverede side ud!

Tjek at der er rigeligt med luft mellem hjul og bremsekloder, så ikke der opstår driftproblemer senere!


Inden akselgafler og monteringsrammerne kan komme til maleren, skal der monteres en tvær-/trækstang mellem bremseklodserne. Den fremstilles ud af den medsendte 1 mm. metaltråd.
Desværre er metaltråden rullet sammen for at kunne være i pakken, men fortvivl ikke, den er let at rette ud, hvis bare man bruge et gammelt trick.
Klip metaltråden i stykker der er et par millimeter længere end der er fra yderside til yderside af bremseklodserne.
Fil enderne pænt runde med en lille fil, og rul herefter metaltråden på en træklods med filen, for at rette den ud.
Udover at rette tråden helt ud, giver denne ‘behandling’ også tråden en lidt ru overflade, så senere maling hænger bedre fast.

Når alle fire stykker metalt tråd er rettet ud stikkes de gennem bremseklodserne, og sikres derefter med en dråbe superlim/sekundkælber.

Herefter er det blevet tid til at se delene i en lidt mere færdig form, nemlig efter at både akselgafler og monteringsrammerne med bremserne har været en tur forbi malerværkstedet.


Mens der var gang i malerværkstedet, fik også skydedørene en omgang maling, og her var det store spørgsmål:
Hvad farve skal vognen være, for at ligne forbilledet mest?
For at få dette spørgsmål besvarfet, lagde jeg en forespørgsel ud på Jernbanen.dk’ forum, hvor flere personer velvilligt delte ud af deres viden – MANGE TAK til alle der bød ind.

En af grundene til at det ‘hastede’ med at få malet skydedørene, var at vi (min kone og jeg) var meget spændte på om man kunne se nittehovederne i forstærkningsrammen.
Vi kunne efterfølgende konstatere at det kunne man, men det er synd at sige at vi er imponerede over resultatet, og jeg tror nok jeg ville have valgt en anden løsning!


Nittehovederne på vores skydedøre, og på selve vognkassen, blevet alt for forskellige, både i diameter og højde.
Jeg er helt klar over at selve byggesættet vil blive dyrere, hvis der skulle vælges en løsning med løse nittehoveder, men det syntes jeg at sættet fortjener.
Løse nittehoveder kan købes hos f.eks. Micro-Mark.com enten som vådtransfers/dekaler eller som messingstifter.

Arild Tangerud’s kommentar til ‘nittehovederne’:
“Jeg tror kanskje årsaken er at jeg bruker et veldig raskt tørkende hvitlim og at derfor fasongen holdes bedre.”

Det kan nemt være her at problemet med ensartetheden ligger begravet!

Dag 5:

Efter at sidedørene blev malet i går, kom turen i dag til hele vognkassen, ventilationslugerne, samt de resterende stolper.
Med lidt tørretid imellem nåede vognen og løsdelene at få to omgange maling.


Mens vognkassen stod og tørrede, kom der følgende meddelelse fra Arild Tangerud (Proinor.no):
Tror kanskje det er greiest med 2 utgaver av settet, en slags “delux” utgave med huller og nødvendig antall stift, det vil ikke fordyre alt for mye.
Da blir det både 32-202 og 32-202extra
Dermed bliver nu mulighed for at bestille byggesættet både uden og med huller til løse nitter i stolperne og dørene!

Dag 6:

Med vognkassen færdigmalet og tør, var det svært at vente med at sætte litreringer på vognen, de kom med posten i går fra Kim Møller / Tikøb Støberi (pris: 75,- kr. pr. vogn).

Da vognen og skydedørene er malet med mat maling, blev de brædder samt de dele af chassiset der skal litreringer på malet med blank lak.
Dette for at mindste luftdannelsen bag bærefilmen på dekalerne, den såkaldte ’silvering’ effekt.
Til dette formål brugte jeg Vallejo produktet MODEL Air #058.

Så snart lakken var tør, og det går rimeligt hurtigt, var det tid til at sætte de første litreringer/dekaler på.

Mens dekalen blev dyppet i vand, påførte jeg lidt ‘Micro Set’ der hvor dekalen skulle sidde, det gør at den er lettere at skubbe rundt med, og dermed få placeret korrekt.

Med dekalen på plads, og efter at have duppet overskydende vand og ‘Micro Set’ væk, penslede jeg let med ‘Micro Sol rundt langs kanten af dekalen, det opløser selve bærefolien på dekalen, og får det til at se ud som om teksten var malet på.
BEMÆRK: Brug ‘Micro Sol’ meget sparsomt, ellers risikerer du at hele dekalen ‘koger op’ og dermed er den ødelagt!

Herunder ses de ny monterede dekaler/litreringer.

En arbejdsgang med tredobbelt effekt:
Efter at dekalerne/litreringerne var tørret, var jeg klar til næste skridt på vejen, det var en omgang mat lak, og igen her faldt valget på et Vallejo produkt nemlig MODEL Air #059.

Den matte lak ….
…. skal dække den blanke lak og sikre vognen en ensartet mat overflade igen.
…. lægge en beskyttende hinde over dekalerne/litreringerne så de ikke så let bliver ridset.
…. beskytte hele vognens matte overflade mod fremtidige fedtfingre.

Herunder ses først litreringerne efter at de har fået mat lak, samt derunder hele vognen efter samme behandling.


Dag 7:
Efter et par dages stilstand, har der igen været gang i byggeriet på Ib vognen fra Langelandsbanen, hvor jeg startede med at lime alle trinbræt holderne på chassiset, samt monteret de to trekant beslag til bremsetøjet midt under vognen.


Mens limen tørrede, blev et stykke ståltråd et par millimeter længere end afstanden hen over ‘trekanterne’ rettet med ruling med filen, og derefter pænt rundet i enderne. Herefter blev det sammen med ‘bremsefordeleren monteret i trekant beslagene og sikret med en dråbe superlim/sekundlim i enderne – vent lidt med at fiksere bremsefordeleren!

I forstærknings-/hjørnestolpen i bremse enden på vognen, skal der være et håndtag til rangisten at holde fast i.
Det blev der boret et par huller til, så det er klar til senere montering.

Arild Tangerud har allerede oplyst at disse huller naturligvis er boret på produktionsmodellerne!

Næste stem skulle være test montering af pufferne, hvor valget i mit tilfælde er faldet på Hübners to-slidsede kurvepuffer, da de ligner forbillede rimelig godt, og de var på lager her!
Der er allerede nu flere tiltag på gang, angående fremstillingen af korrekte danske kurvepuffer, så der er noget at se frem til.

Monteringen af Hübner pufferne var dog ikke umiddelbart mulig, da hullerne i pufferplankerne er alt for store. Efter lidt ‘fintænkning’ kom løsningen hurtigt. Der skulle bare fremstilles nogle propper, der sad en millimeter inde i puffeplanken, med et 2 milimeter hul igennem, samt en fordybning med 4 millimeters diameter på bagsiden til låseringen, og hele herligheden skulle så bare limes fast i pufferplanken!


Med pufferhullet fikset, blev det tid til at punte lidt på pufferplanken, så koblingsskakten blev monteret, og det hele malet sort, det gav gavlen et helt nyt udseene!
Mit råd her må være at der på produktionsmodellerne kun bores 2 millimeter huller til pufferne, så kan den enkelte modelbygger selv bore hullerne op til den ønskede størrelse!


Her viste det sig dog at hullet i koblingsskakten ikke var stort nok til montering af hverken en Märklin eller  Hübner skruekobling, og der måtte derfor hekses lidt, derfor sidder hullet nu lidt skævt – det gjorde det ikke fra Proinor.no’s side, men med de remedjer jeg lige havde til rådighed kunne det desværre ikke blive bedre.
Her er et punkt hvor der nok skal rettes lidt på tegningen inden produktionen sættes i gang.

Dag 8:
Efter at malingen på pufferplanken, og resten af undervognen var tørret, blev det tid til montering af akselgaflerne og deres monteringsbeslag, så vognen for første gang kunne komme til at stå på egne hjul.
Da akselgaflerne og deres monteringsbeslag skulle på plads mellem vangerne, viste det sig at pladsen var for trang, så der blev slebet, pudset og bandet en del inden de med møje og besvær kunne presses på plads, og jeg var lykkelig for at de sad rigtigt første gang, og at de ikke skulle ud igen!


Med Ib vognen på skinnerne for første gang ville glæden ved modellen næsten ingen ende tage, den er bare charmerende, og jeg ser nu frem til at lave den helt færdig!

Men glæden over at akselgaflerne var på plads var kort, for det viste sig at Märklin hjulene stødte på bremserne, selv om jeg havde givet dem rigeligt med luft i forbindelse med at de (bremsebakkerne) blev limet fast på akselgaflernes monteringsbeslag!
Problemet viste sig at være for stor sideværs vandring for hele akslen, så hjulflangerne kunne komme i forbindelse med bremserne!


Igen skulle der lige fintænkes, ligesom jeg lige skulle samle mod til at ‘brække’ akselgaflerne og deres monteringsbeskag af igen – de er godt nok kun skruet i, men går som tidligere nævnt pokkers stramt mellem vangerne.

Løsningen på problemet med den store sideværs vandring af akslen, blev løst med et par 1 mmillimeter tykke skiver i hver ende af akslen.
Først en med et stort hul til at skubbe ind over flangen på selve “fælgen” og derefter en til at skubbe ind over akslen.


Akselgafler og monteringsbeslag blev igen presset på plads mellem vangerne, og vognen testkørt igen – skiverne løste problemet, og vognen kører nu perfekt!

Glad og lykkelig var jeg, men endnu en gang var glæden kort, for da jeg ville montere mine Hübner skruekoblinger, viste det sig at de stødte på monteringsbeslaget til akselgaflerne, og der var ingen vej udenom problemet – akselgaflerne og specielt deres monteringsbeslag måtte endnu en gang ‘brækkes’ ud af chassiset!

Løsningen på selve problemet med pladsen til koblingen var dog ganske simpelt:
Fat løvsaven, og sav et 11 millimeter bredt og 9 millimeter dybt hak i monteringsbeslaget, så er der både plads nok til at koblingen kan ‘vrikke’ lidt, samt til at man kan monterer fjeder og lås uden problemer!


Efter montering af koblingen, var det rart igen at få vognen op og stå på egne hjul, samt at se frugten af alle anstrengelserne!

Her er det dog på plads med en lille kommentar, for selv om de sidste par opgaver på modellen måske har lydt lidt problematiske, og har krævet lidt alternativ tankegang, så er det kun hvad man kan forvente når man prøvesamler en forserie-/prototypemodel.
Problemer af denne art vil dog formentlig være løst på produktionsmodellerne.

Dagen sluttede med en lille nem opgave – bremsesvinget der skal sidde på den ene gavl.
Først files et stykke ståltråd rundt i den ene ende, hvorefter det klippes af i en længde på cirka 5. millimeter, det skal blive til selve håndtaget på bremsehjulet.
Et længere stykke ståltråd files fladt i den ene ende, og bukkes cirke 5 millimere fra enden i en 90 graders vinkel.
Selve håndhjulet skibes rundt på yderkanten, hvorefter de tre dele er klar til samling.

Plastbeslagene til at holde bremsehjulet limes fast i de firkantede huller i gavlen, derefter kan det samlede bremsehjul prøvemonteres.

Sluttelig males ståltråd og bremsehjul sort (Humbrol #85) – undlad eventuelt at male selve håndtaget, da rangisten sandsynligvis har slidt al malingen af her!

Dag 9
Byggeriet er nu så langt fremme, at for hver arbejdsgang tegner der sig et mere og mere færdigt resultat, og dagens første opgave var netop et af den med stor optisk virkning.
Det galdt monteringen af ventilationslemmene på vognsiderne.

De otte ventilationslemme samt de to stolper der ‘låser’ dem fast på modellen, var allerede tidligere blevet malet, så det var kun lidt finpudsning på længde retningen der skulle til, før lemmene kunne blive lagt på plads, og stolperne limet uden på.
Bemærk: Det er vigtigt at der ikke kommer lim på selve lemmene, hvid man vil have dem til at kunne åbne og lukke!



Efter monteringen af ventilationslemmene kom turen til skydedørene, der let monteres med de medfølgende stykker ståltråd.
Der er øverst i sidestolperne tre huller som ståltråden blot skal stikke igennem, så er sidedøren på plads. Først skal man dog lige afkorte ståltråden til korrekt længde, og i den forbindelse vil jeg opfordre til at man benytte er kraftig bidetang, da det er en meget hård ståltråd, for at den han holde faconen når man obner og lukke skydedøren.
Når tråden er afkortet til korrekt længde, stilles skydedøren på bundskinnen, og ståltråden skubbes gennem hullerne, således at de to flige på toppen af skydedøren bliver låst bag ståltråden.


Dagens sidste opgave var monteringen af regnlisten over skydedøren, denne monteret på enderne af sidestolperne, helt op mod tagkanten, hvorefter den males i vognens farve.


Dag 10:
Næste store skridt på vejen mod en færdig model, var færdiggørelsen af tagfladen, altså montering af tagpap.
Her valgte jeg den ‘nemme løsning’, nemlig at lime et stykke sandpapir på hele fladen af en gang. Efter at have kigget lidt på de forskellige kornstørrelser på sandpapiret, besluttede jeg mig for at vælge noget med kornstørrelse 150.

Sandpapiret blev klippet til, så det var rigeligt stort i forhold til tagfladen, hvorefter det blev penslet med hvid snedkerlim, og lagt ud på tagfladen.
Her fik jeg et godt råd fra Bjarne Frederiksen fra BBF-modeller, om hvordan man fik det spændt fladt ud, uden at ødelægge overfladen: Man skal blot holde det fast med skumgummi, eller som i mit eksempel, hvor jeg pressede tagen ned i et stykke hård skumgummi indtil limen havde hæftet sig.

Efter at limen havde hærdet helt op, blev kanterne skåret ren med en skarp hobbykniv, hvilket pyntede gevaldigt på resultatet!

Den røde farve på sandpapiret klædte ikke just modellen, så den blev hurtigt dækket med en passende grå farve.
Her valgte jeg Vallejo AirColor #71052.
I samme forbindelse blev trinbrædderne malet med Humbrol #156, samt limet på plads på trinbræt holderne.

Sidste punkt inden vognen bliver sat i drift på Den Translangelandiske Jernbane, er montering af Hübners kurvepuffer. De er ikke helt korrekte til modellen, men de bedste jeg har på lager i øjeblikket.
Der er dog allerede på nuværende tidspunkt flere tiltag i gang, så det varer måske ikke længe før rigtige dansk kurve puffer er på markedet.

Så er Langelandsbanens Ib vognen færdig!




Konklution:
Det har været et rigtig sjovt byggesæt at samle, og selv om der har været lidt problemer undervejs, så skal man huske på at dette kun er en prøvemodel/prototype, samt at disse problemer samt flere andre ting bliver rettet på produktionsmodellerne.
Med dette sagt, så kan jeg konstatere at det er en model man sagtens kan samle som sit første træbyggesæt/vognbyggesæt, og hvad der er mindst lige så vigtigt; den kan samles helt uden indkøb af specialværktøj!

Som nævnt i indledningen, var LB Ib vognen mit første byggesæt i træ, og det har bestemt ikke skræmt mig fra at bygge flere af denne type vogne i fremtiden – tværtimod, så har jeg bestilt byggesæt nok til at jeg kan lave mig en af hvert nummer, når produktionsmodellerne er klar til udlevering.

Oppe over de sidste billeder skrev jeg: Så er Langelandsbanens Ib vogn færdig.
Det er også rigtigt, den er færdig i den forstand, at den er samlet med alle de dele der er med i byggesættet (i alle tilfælde dem til prototypen), plus de få ting man selv nødvendigvis skal supplere med: Hjul, koblinger og puffer.
Dermed er vognen driftklar, og den vil udgøre en både velkørende og charmerende vogn på ethvert anlæg.
Men selv om vognen er driftklar, er den samtidig et perfekt udgangspunkt for den øvede modelbygger til at arbejde videre på, så man ender op med en super detaljeret model, her er det kun fantasi, håndelag og pengepung der sætter begrænsningerne!

Den færdige vogn kan besigtiges på Spor1Fyn.dk anlægget i forbindelse med Spor1 messen i Rolfhallen den 21. og 22. april 2012, hvor fabrikanten Arild Tangerud fra Proinor.no også vil være repræsenteret, så eventuelt interesserede vil have mulighed for at erhverve sig et eller flere byggesæt.

Arne

Skriv et kommentar