Beskrivelse af de ekstra skridt i forhold til ombygningen af DSB litra B vognen
I den ene vognende skal fem kupeer laves om til fire kupeer.
Vinduesafstanden og placeringen skal ændres og kupeerne skal ændres indvendig.Ved at følge denne vejledning i begge ender, kan man selvfølgelig også lave en Litra A vogn.
Denne ombygning kræver lidt mere mod end ombygningen af Litra B, da der her skal fræses store huller i vognkassen.
Det er nødvendigt at skille vognkassen ad i to dele, da vognkassen skal en tur i fræseren. En lille skruetrækker mellem skillevæg og vognkasse og så et par slag med håndfladen skulle kunne gøre det.
Der fræses i begge dele af vognkassen, således at de fem vinduer bliver til et stort hul.
Så indsættes printede stykker som lukker de relevante områder igen, således at der nu er fire huller til de nye vinduer i de rigtige steder. Der spatles med plastik cement og slibes i flere omgange indtil man har en fuldstændig glat overflade.
Så er vi klar til at samle vognkassen igen, male og litrere.
Fortsættelse følger, hvor ser vi på indretningen.
Læs også:
2020-11-10: DSB litra B personvogn – del 1
2020-11-27: DSB litra B personvogn – del 2
Claes Mikkelsen