Carlsberg øl på sporet

DSB litra ZA 99515-99520 Scandia 1890 Carlsberg ølvogn.

Ændring af PRIONOR 1:32 spor 1 byggesæt af DSB litra IS (I) til Carlsberg ølvogn DSB litra ZA 99 515 – 519

Jeg har tidligere med baggrund i Märklin modeller, ændret et antal tankvogne til at fremstå som danske tankvogne fra firmaerne BP og Shell. De er alle så tæt på 100 % korrekte som mulighederne nu giver m.h.t. målrigtighed og påskrifter. Nu er turen så kommet til en lukket privatejet godsvogn fra Carlsberg bryggerierne i en meget tidlig epoke III udførelse fra 1941 og frem. Og til denne vogn har PRIONOR.dk en aldeles passende grundmodel at gå ud fra.

Ville egentligt starte med en TUBORG vogn, men vognlængder, akselafstand og bremseudstyr m.v. gjorde, at jeg ikke kunne anvende de grundmodeller som PRIONOR eller for den sags skyld andre fabrikanter havde tilrådighed. Efter at have ledt på blandt andet ”Jernbanekilder”, ”Jernbanen” og i trykte udgivelser, fandt jeg til gengæld så en CARLSBERG ølvogn, DSB litra ZA 99 515 – 519 byggede hos Scandia i Randers i 1890, der passer næsten på mm.

Vogntypen har ovenikøbet kørt frem til midten af 1960’erne, så både damp som diesel kan anvendes under hensyntagen til de ændringer, der designmæssigt er forekommet gennem tiderne. Dette skal man lige være opmærksom på inden man går i gang, altså hvilken tidsperiode man ønsker sin vogn skal fremstå i. Og som tidligere skrevet er min valgte model i udseende fra ca. 1941 (start epoke III) og frem til slutningen af 1940’erne og begyndelsen af 1950’erne. Herefter havde vogntypen yderligere to forskellige former for design (bemaling) indtil de blev udrangerede, en rød ”Carlsberg” på hele vognsiden og endelig den kendte grønne ”Carlsberg” med vinrænkefrisen nedenunder. 

Den valgte grundmodel fra PRIONOR (Byggevejledning: 32-204 – Google Drev ) passer næsten 100% målmæssigt på nær 5,1 mm i hver ende på vognens totallængde over bufferne samt i vognkassen. Den har så til gengæld 100% korrekt akselafstand, vognkassehøjde og -bredde. Så der er jo så godt som ikke noget målmæssigt at komme efter og dermed også med hensyn til vognens samlede udseende med hensyn til modelkorrekthed, proportioner og udseende i forhold til længde, bredde og højde.

Den eneste ”anke” ved PRIONOR’s sæt er, at den ene gavl i sættet har udskæringer til gavlstiger og platform for at kunne komme op på taget. Det skal den ikke have i den valgte udgave/tidsperiode, den skal være ”glat” som modsatte gavl. Jeg er så heldig at have et gavlstykke til overs fra en EH pakvogn, der har nøjagtigt de samme mål i gavlen som litra IS. Her medfulgte der nemlig to endegavle for valgfri dør/overgang eller uden. Ellers skriv til PRIONOR om muligheden for få/købe en ekstra gavl uden udskæringer. Hvis ikke muligt, må man lige spartle eller udfylde hullerne. Noget bliver dækket senere ved montering af de to lodrette U gavljern i begge vognender. Det skal dog bemærkes, at hvis man ønsker at ens Carlsberg ølvogn skal have et udseende som da den blev leveret i 1890, SKAL den have en lejder i gavlen, da ispåfyldning skete gennem en lem i tagets centerlinje i hver vognende. Denne mulighed blev så senere suspenderet.  

Altså skal der fra IS sættet ikke anvendes tagdetaljerne med lemme samt derfor selvfølgelig heller ikke gavlstiger og platform. Taget skal være glat undtagen regnlister over dørene.

DSB litra ZA 99515-99520 Scandia 1890 Carlsberg ølvogn.
Den rå vognkasse limet og tørrer. Bliver holdt på plads af talrige elastikker. For ikke at blive skæv sættes den på en plan flade.

Vognen samles via vejledningen minus de ovenfor anførte detaljer. M.h.t. andre anderledes/nye detaljer, se tegning og billeder. Bemærk bl.a. kun en/et balustre/håndtag ved hver gavlende på hver side (i alt to stk.) og udvendige naglehoveder for de indvendige iskasser (på modellen små flade sømhoveder, se billeder). Vognen skal under hver bufferplanke have en trykluftbremseledning, da vognen kun have trykluftledning, katalog Märklin 56806, (derfor de sorte bremsetype markeringerne på gavlene), to metal rangerbøjler under hver bufferplanke (for rangering med rangerkrog) og almindelige skruekoblinger, katalog Märklin 56101. Sidst men ikke mindst, skal der monteres to lodrette U-jern for gavlforstærkning i hver gavlende med åbningen ind mod midten af vognen, se billeder. Målene er 3×3 mm plastik (messing) ”U” profiler (KYSTBANEN eller Modelskibet.dk). Disse forstærkninger fandtes ikke på de originale vogne ved leveringen, men er først monteret senere. Disse lister skal dog tages lidt med forbehold, hvis man ønsker en epoke II model, da de ikke er monterede omkring slutningen af 1930’erne. Men de er monterede i epoke III, altså omkring 1941 – 1945.
På billeder af denne og tilsvarende ølvogne kan jeg se, at der er en liste lige under tagkanten/udhænget hele vejen rundt. Denne er fremstillet af 2×2 mm lister, træliste på siderne og plastik på gavlene. Sidstnævnte fordi de kan bøjes med tagrundingen. Trælister monteret med den sædvanlige hvide snedkerlim og plastiklisterne i endegavlene under tagudhænget med tokomponentlim.  

Sidst har ølvognen anderledes trin end litra IS. Jeg har anvendt plastik trinholdere (HÜBNER) købt i Tyskland via internettet (www.spur1-werkstatt.de).

Vognen udstyres med stjernehjul, enten ”Märklin” eller ”Slater” (Ref: S9116 Wagon Wheels 3´1” Open Spoke) samt kurvepuffer, fra TIKØB STØBERI eller HÜBNER.

Vognkassen males blank hvid for senere montering af dekaler/overføringsbilleder samt sort undervogn. Tagets belægning er her 3 stk. 5 cm bredt ”MICROPORE” plaster fra apoteket. Lagt/påklæbet i tre langsgående baner, startende med en yderst i begge sider og sidste i midten. Herefter er der fremstillet regnlister, en over hver dør, se billeder. Taget males en sortgrå/sort nuance.

Vognen skal efter påsætning af dekaler fra Skilteskoven – husk gavlenes ”stjerner” – have en gang enten silkemat eller mat spray, dels for at holde på dekalerne, men ikke mindst for at give vognen et realistisk udseende. Det er jo ikke en plastikvogn fra æsken, vel?

Til de to store øletiketter i hver side med alle dets farver har jeg tidligere anvendt billeder af øletiketterne (Grøn HOF og Gammel Carlsberg), der er fundet på internettet (søg enten ”Carlsberg” eller ”Øletiketter”). Disse er så indsat på et A4 Word dokument og tilpasset den ønskede størrelse og udskrevet/printet på et foto-type papir (højglans). Et prøveark er blevet lamineret og det andet fremstår som efter printet. Herefter udklippet (højde med 1 mm hvid kant 24 mm og bredde 15 mm), sidstnævnte sikret med en gang lak. De blev så pålimet vognkassen EFTER at dekalerne er blevet påsat og sikret med mat/silkemat lak. I virkeligheden var etiketterne malede på en plade med samme form som etiketten og påskruet vognsiden. ”Gammel Carlsberg” etiketten til venstre for døren og ”HOF” etiketten til højre for døren. I det nyeste sæt dekaler fra Skilteskoven, er etiketterne fremstillet i flotte farver. Dem har jeg anvendt. Husk de skal sidde på en plade i etikettens facon. De var altså ikke malet på vognsiden.

God fornøjelse!
Steffen Dresler

Skriv en kommentar

Annonce