Blandt de Märklin nyheder der er annonceret for 2019 synes det ikke umiddelbart som om, at der er ”noget” for danske spor 1 entusiaster. Men selvfølgelig, hvis man som nok de fleste danske spor 1´ere er til de tyske jernbaner, er sagen jo naturligvis anderledes. Og det skal man så glæde sig over.
Meeen, alligevel gemmer der sig 4 nyheder, som med lidt snilde eller en gang maling, enten kan fordanskes helt, eller accepteres som dansk enten DSB eller privatbane, da de faktisk findes/fandtes i landet.
Katalog 56405, fem figurer af jernbaneansatte
Den består af fem jernbane ansatte figurer. I princippet kan de bruges ”fra æsken”, men det vil hjælpe, hvis de får en gang maling i enten den blå drejlsjakke/frakke med sorte bukser, eller sort uniformsjakke og benklæder. Det er da nemt!
Katalog 56298, enkeltsporet stålbro
Den kan faktisk bruges ”lige fra æsken” og har været i brug i Danmark flere steder med mindre variationer. Den nok mest kendte anvendelse er jernbanebroen ved Funder dalen:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=42243
Samme type bro blev også anvendt på privatbanen Troldhede-Kolding-Vejen-Jernbane (TKVJ) ved krydsningen af Skjern å ved Sønder Felding. Den står der faktisk endnu, men det er nok ikke tilrådeligt at passerer denne p.g.a. dens forfatning.
Se link: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23343
Katalog 56191, Preussisk vandtårn
Denne type vandtårne blev bygget i Sønderjylland før genforeningen af de tyske jernbaner og stod opstillet i bl.a. Tørsbøl og i Tønder. Muligvis også andre byer i det sønderjyske. Der var forskelligheder i forhold til modellen fra Märklin, men ved ganske få ændringer bliver den så danske som det er muligt. Se tegninger af vandtårnene på Danmarks Jernbanemuseums dokumentationsbase: jernbane.vps.powernet.dk/main/thumbnailview
Under ”Materieltype” i venstre side nederst sættes ”flueben” ved ”Bygningstegninger” og man kan så rulle frem på siderne indtil der kommer tegninger af vandtårnene de nævnte steder. Det træbeklædte cisternehus var grønt eller rødt øverste 3. del og grønt 2/3 del. Se vandtårnsfortegnelsen på museets hjemmeside.
Samme type findes allerede som 1:32 model hos Stangl:
http://www.stangel.pl/de/sklep/spur1/wasserturm-1/
Katalog 58724/58725/58727, Syrekrukkevogn med 12 syrekrukker
Denne vogn er er i model af en type med 9,8 meter længde og en akselafstand på 4,5 meter. Den model der i Danmark kommer nærmest er ”Dansk Svovlsyre- og Superphosfat-Fabrik” (DDSF) litra ZS 508 060 cm. Der er 1 cm forskel i længde over buffer (LOB), hvilket faktisk ikke kan ses overhovedet.
Uanset om man vælger med eller uden bremsehus er der kun nogle få ting der skal ændres/tilføjes, se: https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=814
Der skal ommales og påsættes nye litreringer. Men da vognen findes ved Danmarks Jernbanemuseum og der er masser af farvebilleder, kan litreringer uden tvivl fremskaffes via KM-text, Skilteskoven eller Tikøb Støberi.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler