Overskriften “Da ‘Sputnik’ kom med Is” dækker over to Spor1 nyheder fra norske Proinor.no, dels Frichs fabrikkens mindste firekantede diesellokomotiv, dels DSB Is kølevognen.
Samtidig har Tikøb Støberi netop færdiggjort indretningerne til damplokomotivet litra Df, således at disse lokomotiver nu står helt klar.
For at starte med det sidste, ses her lokomotivføreres og fyrbøderens arbejdsplads i litra Df lokomotivet fra Tikøb Støberi.
Tikøb Støberi oplyser at der endnu er en Df maskine til salg – den er litreret som OHJ 38.
Efterårets nok største nyhed, selv om den allerede har været vist et par gange, er nok Proinor.no’s model af Frichs fabrikkens mindste firekantede diesellokomotiv kaldet ‘Sputnik’.
Lokomotivet som Frichs byggede i 1932 til HVJ er en tre-akslet konstruktion med en motor på 205 hestekræfter. I 1958 solgte HVJ lokomotivet videre til HFHJ som ophuggede den i 1971.
Ved HVJ kørte den med litra M23, og ved HFHJ med litra M10.
Modellen fra Proinor.no er fremstillet i træ, har træk på alle tre aksler og undervejs i konstruktionen af modellen, har Arild Tangerud virkelig udfordret både sig selv, tegne softwaren samt ikke mindst laserskæremaskinen.
Resultatet er blevet en lille, kompakt og charmerende model.
Hvis man nu ikke lige har mod på at kaste sig ud i byggeriet af en ‘Sputnik’, har Proinor.no netop lanceret endnu en vogn i deres godsvogns serie – naturligvis igen fremstillet i træ, som alle firmaets øvrige modeller.
Valget er denne gang faldet på DSB kølevognen af litra Is, modellen vil blive fremstillet både med og uden bremsehus.
Ved præsentationen i Ålborg her i weekenden fremvistes modellen uden bremsehus.
Denne model må betegnes som den perfekte ‘begyndermodel’, hvis man ikke tidligere har kastet sig ud i byggeriet af Proinor.no’s modeller.