Efter længere tids stilhed fra Arild Tangerud, fra Proinor.dk, løftede han i dag sløret for endnu et par danske nyheder. Der er tale om et par to-akslede personvogne fra De Danske Statsbaner (DSB), i første omgang drejer det sig om litra Cc og Cf med træbeklædning, de såkaldte rystevogne.
Senere vil litra Cf også komme i den pladebeklædte version og med toilet. På sigt, alt efter hvor stor interessen viser sig at være, kan der komme endnu flere varianter.
Jamen dog! Sikken en behagelig overraskelse med de to “rystevogne”. Det gør Proinor (bandeord) godt!! Og tak for det.
M.h.t. litra tror jeg nu nok, at de fleste spor 1´etere muligvis kender Cc vognen bedre som litra Cu, det litra den fik efter 1941, altså epoke III.
Begge vogntyper kørte jo i højtiderne (epoke III) med utilpassede “Køwenhavnerunger” udi i det ganske danske sommerland, heriblandt undertegnede, ohhh, hvilken fryd at stå på de åbne endeperroner og nyde sol, vind, sod, røg og kulstøv i øjnene. Der var senere ikke det godstog (med damp eller med diesel My/Mx) der IKKE havde en Cu´er med som togførervogn, sidst kendt med de nok så kendte skråbånd på vognkassen, for at holde skidtet på undervognen. Og så kan den også for den sene epoke III og begyndelsen af epoke IV være specialvogn i enten grå eller gul farve.
Tillykke Proinor udi Langeland, glæder mig til art se et prøveeksemplar eller to i Vamdrup:-).
de bedste hilsener
Steff
P.t. igang med moduler til Vamdrup, hvorfor havde jeg dog ikke valgt spor Z:-), 🙂
NB, NB: Og så passer rystevognene jo også til Proinors “firkantede” med overtagene DSB vogne på privatbanerne i højtiderne.