Som tidligere BP’er faldt jeg for denne vogn på et billede optaget på Centralværkstedet i København, set på Danmarks Jernbanemuseums billede- og tegnings side, hvor tankvognen havde været til revision i 1951. Den var lidt anderledes, idet den havde to gule skjolde på en grøn tank, hvor man faktisk på dette tidspunkt, var ved at gå over til et skjold og i BP-grønt. Så den kan jo bruges op til midten/slutningen af 1950’erne, hvor den sikkert har fået ændret logo og kun et skjold i hver side.
Jeg har adskilt Märklin vognen så meget jeg kunne, tank, undervogn, hjemsteds- og litra plader, håndsving på rangerplatformen, hjul, bremsestangs holdere (to på hver side af hjulakslen) og de tyske slutsignalholdere fra platformens gelænder. I midten af undervognen og op i tanken sidder en ”bolt”, der fastholder tanken på midten. Den kræver ”lidt vold” med at få hevet den op. Lirke med en spids skruetrækker og hive op i hovedet med en fladtang. Alle løsdelene lagt i en æske.
Jeg er gået på kompromis med selve platformen og gelænder på siden af tanken, da det ellers ville medføre noget større ændringer, jeg ikke var sikker på jeg kunne gennemføre og at det ville holde bagefter (den kunstneriske frihed). Jeg har fjernet balustrene langs stigen hele vejen og de to tværgående stænger mellem de to platforme på tværs af kedlen. Løst monteret og kan bare hives op, not og hul. På undersiden centreret af tanken er det tværgående olieaftapningsrør med en studs i hver ende fjernet (sidder fast med den tidligere omtalte bolt).
Ser man på billederne kan man se (og bl.a. her nødvendigheden af at gå lidt på kompromis) to rørlignende tingester på kedelryggen samt en tværgående fodplade. Det kraftige store rør er faktisk hult og kan lukkes og beskytter en ventil, der går tværs ned gennem tanken og ned til det tværgående olieaftapningsrør. Hvis ikke denne ventil er åben, kan tanken ikke aftappes. Så det er her man åbner, når vognen skal aftappes og lukker, når vognen er fyldt gennem domen. Olieaftapningsrøret i bunden er til at påsætte slanger og derefter åbne for hanen, til hvor nu væsken skal suges hen. Beskyttelsesventilrøret er lavet af et plastikrør og delt på midten og der er hugget en rund plade ud lidt større Ø på røret. Det illuderer, at det er her at røret låses på (hængelås) og tiltes til siden så man komme til ventilhåndtaget, mens man står på den tværliggende træ fodplade. Toppen af røret er ligeledes at en udhugget rund plade, der passer i ø med ø af røret. Indeni røret har jeg sat en prop med et søm til at afstive røret (bore hul i tanken) når det bliver limet på tanken. Det mindre rør er ganske simpelt for at kunne trykudligne de eventuelle gasser der kommer til tanken om sommeren. Fremstillet og monteret på samme måde.
Husk på, at når tanken samles, skal det tværliggende olieaftapningsrør ligge lige under det store rør, åbningsventilens stang til ventilen i olieaftapningsrøret, åbnes jo fra toppen af tanken!
Gelænderet eller balustre er bukket i tråd, boret hul i tanken og istukket helt ned i bunden af tanken.
Den lille platform er lavet af plastikstrips og ovenpå pålimet et antal trælister.
Tanken er grundmalet grå et par gange så både den oprindelige farve (her blå) og det hvide firmamærke (Hobum) dækkes. Har hjulpet med at slibe firmamærket ned med meget FINT sandpapir. Derefter er tanken sprayet med ”Dubli color RAL 6002 mat Laubgrün”, fra Bauhaus. Det er den tætteste jeg kunne få.
Undervognens vanger er malet med en matsort maling så de originale påskrifter fjernes. Dog kan man lade akselafstand blive, original >4m< og den malede på model vangen >4,0m<.
Decals eller overføringsbilleder er fra Skilteskoven ( http://www.skilteskoven.dk/ ). Sendte et billede af vognen og tegning af påskrifter med ca. mål og har så fulgt vejledning på http://skilteskoven.dk/assets/vejledning_dekal.pdf
Fik tilsendt en prøve meget hurtigt og efter accept tilsendt arkene inkl. transport (fodpost i bogstaveligste forstand) under 150,- kr. i spor 1. Det er meget billigt og så er skrifttyper med videre korrekte i forhold til forbilledet. Skilteskoven har selv fået fremstillet de rigtige skrifttyper, bravo.
Bortset fra min egen rysten på hånden når jeg skal koncentrere mig, gik påsætningen uden problemer, fraveg dog de allermindste på vangen, da resultatet nok ville være, at de var placeret alle andre steder grunden rysten.
Her kommer dog et lille dilemma (som Skilteskoven IKKE er skyld i), nemlig at man se den film der er udenom bogstaver, logo, tal med videre. Jeg troede jeg kunne få det til at forsvinde helt ved matlak, men nej, fremhæver den skinnende film! Så jeg TROR at man skal male med en tilsvarende BLANK som overføringsbillederne så disse og maling falder sammen og så først HEREFTER ”matte” efter ønske. Det drillede i hvert tilfælde lidt (meget).
Da lakken var tør har jeg svinet lidt til på trædepladerne, vanger og bremseklodser med ophæng samt omkring domen.
Nå, man kan jo selv bedømme resultatet, jeg er i hvert tilfælde tilfreds og har igen lært/opfrisket noget jeg havde glemt.
De bedste hilsener
Steffen Dresler, tankvognsejer
Kommentar fra “Skilteskoven”
“Du har fuldstændig ret omkring det ‘blanke’. Hvis du lakerer vognen med en blank lak først og derefter påfører dekanen og så slutter af med en halvmat lak, så bliver det rigtig fint 🤓”