Arild Tangerud fra firmaet Proinor.no har barslet med en ny dansk model, eller rettere en variant på en tidligere model. Der er tale om en videreudvikling af den prototype til den lukkede Q godsvogn som jeg prøvebyggede for et stykke tid siden, og nu er den produktionsklar.
Det der først springer i øjnene i forhold til prototypen, er selvfølgelig at den nye litra Qe er versionen med højt monteret bremsehus, hvor den almindelige litra Q er uden bremsehus.
Men derudover er byggesættet forbedret på en række punkter, så den dels er lettere at samle og dels giver et mere elegant resultat.
Jeg vil ikke her give en super detaljeret byggebeskrivelse af Qe vognen, men derimod henvise til Q vognen, da byggemetoden på de flest punkter er den samme. Dog vil jeg i tekst og billeder vise byggeforløbet, beskrive de forskelle der er på prototype og produktionsmodellen, samt give lidt generelle fif til samling af modellen.
Herunder ses delene som de kommer fra Proinor.no, stortset alt er udført i forskellige tykkelser finer, der kan samles med almindelig hvis snedkerlim.
Alt hvad man behøver af værktøj er stort set bare en hobbykniv, en tang og et stykke sandpapir, men selvfølgelig vil en større værktøjssamling måske gøre enkelte opgaver lidt lettere!
Først limes den udvendige og den indvendige bundplade sammen, og ligesåsnart de er tørre, kan man prøvesamle bundene med de bærende sider og gavlene – straks ligner det en lille godsvogn.
Man kunne for den sags skyld godt lime de ovenstående dele samme på nuværende tidspunkt, men det er min erfaring at det er lettere at male den indvendige bund, samt indersiderne af sider og gavle før de limes sammen.
Denne male opgave kan man springe over, hvis man ikke vil køre med åbne ventilationslemme og/eller åbne gavldøre. Men da jeg har tænkt mig at gøre begge dele, er jeg nødt til at male på nuværende tidspunkt.
Når malingen er tør, så siderne kan vendes med den malede side nedad igen, monteres sidestolperne og dørrammen til sidedørene, læg her mærke til at de stolper der sidder ved siden af sidedørene er forskellige fra resten, samt at der er huller til håndbøjler i nogle af den, de skal selvfølgelig placeres tilsvarende ud for hullerne i siderne.
Med dørrammer og sidestolper på plads, kan vognkassen samles på bunden.
Bemærk på det nederste billede, at tremmedørene også er malet hvide på ydersiden af vognkassen, fordi jeg vil køre med yderdørene åbne, for at få luftet ud efter den sidste sending slagtesvin!
Næste punkt er montering af vangerne på langs under vognkassen, inden de monteres maler jeg lige undersiden af sidebeklædning brun, og det yderste af bunden sort, mens det er let at lave en lige linje!
Så er det ellers bare at montere vangerne, og husk at de skal rage udenfor i den ende hvor bremsehuset skal sidde!
Herefter monteres vangeforstærkningerne på yderliden af de langsgående vanger, og hele ydersiden kan nu males sort.
Når vangerne er tørre, monteres den indvendige pufferplanke i enden med bremsehuset.
Mens pufferplanken tørre, tager vi et kig på de fire indvendige dele til bremsehuset, igen her gælder at de kan prøvesamles uden lim, så man er sikker på at pasformen er perfekt – og det er den!
Den nemmeste måde at samle bremsehuset på, er ved at stikke siderne fast på gavlen (uden at lime), og så lime for- og bagstykke fast til dem, sluttelig indsættes bundpladen som sikre at bremsehuset bliver vinkelret i samlingerne.
Når limen har hæftet, lirkes bremsehuset af, så ikke man risikerer at det sætter sig fast på gavlen på nuværende tidspunkt.
Efter at limen er hærdet helt op, males bremsehuset indvendig, ligesom gavlen på vognkassen bliver malet der hvor bremsehuset skal sidde.
Når bremsehuset er tørt, kan det limes på gavlen.
Hvis man vil køre med ventilationsklapperne åbne, er det en god ide at male tag forstærkningerne (specielt på undersiden) inden de limes på plads i vognkassen
Inden man går i gang med at montere ydergavlene, syntes jeg det er en god ide at male sort på indergavlen, der hvor ydergavl og pufferplanke støder sammen. Det sikre en god helhed, hvid der skulle opstå en lille slids melled de to dele.
Ligeledes maler jeg underkanten på ydergavlene og sidste bræt brunt, og pufferplankerne sorte inden de monteres, så slipper man for at male ‘udenfor’ på et senere tidspunkt!
Som det ses på det nederste billede, malede jeg hele den ene gavl. det skuldes at jeg jo vil bygge den med åbne døre, og derfor ville have brun maling på indersiden af dørhullet, så ikke der senere kommer brun maling ind på de hvide ventilationsdøre i indergavlen.
Mens der nu var gang i den brune maling, fik indersiderne af vinduesrammerne i bremsehuset også lige en omgang, så der ikke fremstår ‘råt træ’ her når de bliver limet på. Samtidig fik også vognsiderne første lag brun farve.
Når ovenstående dele igen er tørre, limes først ydergavlen rundt om bremsehuset på, og derefter kan man lime ydersiderne på selve bremsehuset.
På det sidste billede ses virkningen med de brune vinduesrammer i bremsehuset, jeg ved dog ikke hvor tydeligt det bliver på den færdige model!
Fortsættes snarest!