At Arild Tangerud fra Proinor.no fremstiller byggesæt til vogne i skala 1:32/Spor1 er ingen nyhed, dem har vi allerede beskrevet nogle stykker af her på siten. Vi har dog primært kigge på de danske modeller, men denne gang kigger vi lidt mod nord, og prøver at bygge en norsk kølevogn – NSB type H3 – beregnet til fisketransport.
Vognen er skam relevant nok set med danske øjne, da den her kørt mellem Norge og Tyskland med frisk fisk, der blev afkølet med tøris undervejs gennem Danmark.
Helt som det er normalt med byggesæt fra Proinor.no, indeholder byggesættet alle nødvendige del til opbygning af chassis og vognkasse, mens man selv skal lægge hjul, puffer og koblinger til.
Lidt nyt er der dog i forbindelse med NSB type H3 kølevognen, for denne gang er der også litreringer og skilte med i byggesættet.
Man kommer hurtigt i gang med byggesættet, bunden samles med gavle og sider, hurtigt har man et godt visuelt indtryk af vognens størrelse.
Når limen lige har sat sig et øjeblik, kan man lime ‘tagspærene’ i, så har men en solid vognkasse foran sig.
Mens sider og gavle tørrer helt kan man lige nå at lime de langsgående vanger, samt pufferplanken under bremseplatformen på. Lad hele herligheden står og tørre.
Mens vognkassen står og tørre, kan man benytte ventetiden til at skære vange forstærkningerne ud, og igen er der noget nyt. På de danske vogne vi hidtil har bygget er vange forstærkningerne af træ, men i dette byggesæt er de i kunststof og meget flotte.
Læg vognkassen med bunden i vejret, og monter vange forstærkningerne i de dertil fremstillede huller.
Da limen var tør, kunne jeg bare ikke vente, der måtte noget farve på, det betød at vognbund, vanger og vange forstærkninger fik sig en omgang sort maling.
Mens der var gang i den sorte maling, malede jeg også nogle af løsdelene til undervognen, det kan speede samlearbejdet op lidt senere.
Næste arbejdsgang var på limning af de udvendige sider og gavle, med den sædvanlige gode pasform, var det ingen problem at få siderne på.
Men i forbindelse med på limningen af gavlen modsat bremseplatformen. kneb det lidt med at styre sagerne, men løsningen var dog ganske ligetil.
Start med at monterer pufferplanken, så er der ingen problem med at få gavlen til at sidde i den rigtige højde. Ved montering af pufferplanken, kan man meget passende bruge nogle af de medleverede messingsøm som styr, det sikre den nøjagtige placering.
Husk at gavlen med udskæring i, skal sidde i den ende hvor der er plads til montering af bremseplatformen!
Mens limen på vognkassen hærder op, kan man passende samle akselgafler og hjullejer. I den norske type akselkasser er der et par store bolte, på modellen symboliseret med et par messingsøm, disse gør det meget let at styre delene under samlearbejdet, samt mens limen tørre.
Når limen har sat sig lidt, kan man vende akselgaflerne om og lime hjullejerne på. Her plejer jeg lige at slibe plastdelene let med sandpapir på den side der skal limes på, det giver en bedre vedhæftning.
Når limen er tør males akselgaflerne helt sorte, så er de klar til montering, når den tid kommer.
Norske kølevogne er alle malet sorte, så det blev også farven her.
Naaj – den går nok ikke, så spøg til side, den meget mørke bemaling er kun for at sikre mørke riller mellem de enkelte brædder, når vognen en gang bliver malet hvid.
Efter to gange sort maling, var mætningen i brætrillerne som jeg ønskede den, og endelig kunne jeg begynde at påfører hvid maling.
Allerede efter at det første lag hvid maling var tørt, kunne jeg fornemme at resultatet nok skulle blive som jeg ønskede det, men samtidig kunne jeg også konstaterer, at jeg nok ikke har valgt den letteste løsning!
Da andet lag hvid maling var på plads, var jeg overbevist, det her skal nok blive fint. Spørgsmålet er så bare, skal jeg give den et tredje lag?
Mens der er gang i den hvide maling, kan man passende lige male de fire islemme der skal monteres på siderne, og når malingen er tør kan de udskæres og males på kanterne, så er de klar til montering når den tid kommer.
Mens alt det hvide tørrer, kan man samle dørrammerne til sidedørerne, her består hver ramme af fire dele. Dels selve rammen, en tværstiver samt to håndtag.
Der er graveret mærker i dørrammen der hvor tværstiveren skal limes på, så det er bare lige ud af landevejen!
Ligeså let er det med håndtagene, der blot skal limes oven på det tilsvarende dele på rammen.
Så snart limen er tør, kan dørrammerne males sorte, hvorefter de er klar til montering.
I ventetiden på den hvide og sorte maling hærder helt op, er det en god ide, at male undersiden og kanterne på tagpladen, det gør det nemmere at få et ‘rent’ resultat op mod vognkassen.
Dørrammerne kan nu limes på selve dørene, her kan et 1 millimeter messing søm, eller lignende, passende bruges til at få placeret ramme og dør rigtigt i forhold til hinanden.
Dørkanterne males nu sorte, og dørene lægges til side til tørring.
Alle overkanter på vognkassen samt alle ‘tagspærene’ påføres lim, hvorefter taget lægges på og spændes på plads med malertape.
Her er et godt tip, at lægge et helt lige materiale på langs i tagkanten, så man ikke får lunker i tagkanten.
Mens taget tørre, kan man passende bukke håndtagene til dørene, samt male dem sorte, så de er klar til montering, når man igen kan holde på dørene!
Når man er HELT sikker på at limen i tagkanterne er tørre, fjerne tapen forsigtigt, så men hverken tager taget eller maling med af. Dernæst spartles de firkantede styrehuller i taget.
Håndtagene monteres i sidedørene, hvorefter de vendes om, for at få monteret hver to afstandsstykker.
Mens dørene tørre, kan man passende lime underkanten på de langsgående vanger under vognkassen.
Husk at monterer dem med de to hakker udvendig i platform enden!
For at afveksle arbejdet lidt, tager vi nu fat i penslen og lidt sort maling, for (alt efter smag) at pynte lidt på ispåfyldnings lemmene.
I den ende af vognen hvor bremseplatformen skal være limes nu pufferplanken fast, her kan fire messingstifter hjælpe til at placerer den korrekt. I samme forbindelse limes bunden af bremseplatformen på.
Nederst på siden af vognkassen tilpasses to vinkel plaststrips, så de passer i udskæringen under sidedørene, og disse limes i som bundskinne til dørene.
Set i bagklogskabens ulidelige klare lys, havde det nok været lettere at male de ovenfor nævnte plaststrips sorte INDEN monteringen!
Vi er nu så langt, at vi kan få vognen op og stå på egne hjul, her anbefaler Proinor.no at anvende Slaters hjul, men også hjul fra for eksempel Märklin eller Hübners program kan anvendes.
Find delene frem til montering af hjulophængene, og undersænk eventuelt hullerne i låsepindene lidt, så skruerne bliver mere skjult efter selve monteringen.
Gentag operationen i den modsatte vognende, hvorefter vognen nu for første gang kan prøvekøres!
Det er nu tid til at arbejde lidt på bremsesystem, samt andre undervogns detaljer, og første skridt kræver lige lidt ekstra opmærksomhed.
Vi skal montere forbindelsesleddet fra bremsesvinget og hen til resten af bremsesystemet.
Dette er en enkelt del, der skal monteres i enden med bremseplatformen, umiddelbart foran låsebeslaget til akselgaflerne.
Dette er i og for sig en ganske enkel arbejdsgang, men alt efter valg af koblingstype, skal der eventuelt lige justeres lidt på delen før montage.
I dette tilfælde bliver vognen udstyret med en Hübner skruekobling, og den er der ikke rigtig plads til!
Der er behov for to små indgreb i denne forbindelse:
1: Først fjernes ‘håndtaget’ fra låsen på Hübner koblingen.
2: Dernæst files bremsebeslaget lidt tyndere i den del der vender hen mod koblingen.
Ingen af disse indgreb er noget problem, men vær dog alligevel forsigtig under filearbejdet, så ikke bremsebeslaget beskadiges!
Næste punkt er en lettere opgave, det er montagen af beslagene til alle trinnene, bemærk dog at der er to forskellige slags.
Beslagene med de korte øverste trinbeslag, skal monteres ud for bremseplatformen, mens de andre skal monteres under sidedørene.
Ved monteringen af selve trinnene, skal man huske at de længste af de korte trin (under bremseplatformen) skal sidde nederst!
Læg vognen om på taget, stil sidedørene (vendt på hovedet) på beslagene under tagkanten, og lim dem fast.
Når limen er tør vendes vognen igen på ret køl, hvor efter der tilpasses to stykker pianotråd, der har samme længde plus 2 millimeter som det udvendige mål på beslagene over sidedøren.
Skub pianotråden gennem beslagene og fastgør den med lidt superlim.
Selv om det næsten er synd, skal pianotråden nu dækkes ind, det gøres ved at lime to trælister fast på de beslag som vi lige har stukket pianotråden igennem.
Så er det atter tid til at vende vognen om på taget, så arbejdet med undervognsdetaljerne kan fortsætte.
Her lægger vi ud med monteringen af bremsebakkerne, og i den forbindelse er der to ting man skal holde øje med. For det første skal bremsebakkerne vende med den graverede side udad, for det andet skal man sikre sig at bremsebakkerne ikke kan komme i berøring med hjulene!
Midt på undervognen er der tre slidser, i hver af dem skal vi nu monterer en bremsebuk. Under montagen, er det vigtigt lige at sørge for at de er linet korrekt op, da der senere skal en aksel tværs igennem dem!
Mens bremsebukkene tørrer, monteres isklapperne øverst på vognsiderne, her brugte jeg en stump 3 millimeter liste som afstandsstykke under placeringen, således at alle fire isklapper kommer til at sidde i samme afstand fra tagkanten, samtidig sikre det også en parallel montering mod tagkanten.
Nu kan man passende samle og montere dørstoppene til skydedørene. De to dørstoppere samles af hver tre dele, to plastdele samt en messing søm.
Når limen er tør, males de samlede dørstoppere sorte, og limes ind i deres respektive huller i vognsiderne.
Yderligere en af plastik delene (af samme type som dem til dørstopperne) limes ind i gavlen oven over bremseplatformen, og der stikkes et stykke af den medleverede metaltråd gennem den og ned i selve bremseplatformen.
Tråden sikres med lidt superlim, og klippes af lige over plastikbeslaget.
Næst for står samling af bremsehåndsvinget, der bestå af selve håndsvingshjulet i træ, samt to messingsøm – et til centerbolt og et til håndtag.
Er man forsigtig, kan man runde kanterne på håndsvingshjulet, hvilket giver en mere elegant udseende!
Hele herligheden males sort, og monteres i hullet lige over plastik beslaget med den lodrette tråd.
‘Kassen’ der beskytter den øverste glideskinne til skydedøren samt plastlisten under skyde døren males nu sort, hvorefter taget kan males i den ønske grå farve.
Som et par alternativer til den grå tagmaling, kan man først lime fint sandpapir på taget, eller endnu bedre strimler af forbindingstape, som så illustrere tagpapbanerne.
Tørretiden bruges til at fremstille og male de fire håndbøjler der skal sidde på vognkassen, de er parvis lige store, og fremstilles af den medleverede metaltråd. Håndbøjlerne males sorte, og mens de tørre kan man passende lige borer alle hullerne op med et 1 millimeter bor.
Herefter er de bare at monterer håndbøjlerne i hullerne.
Mens der er gang i superlimen, kan man lige så god lime endeperronen på plads.
Det er nu tid til at beslutte sig til hvorledes vognen skal litreres, Proinor.no medleverer to forskellige litreringer – ny og gammel type!
Jeg har valgt at litrere denne vogn med den gamle type, hvilket indebærer at der skal monteres plast litreringsskilte på både gavlene og sidedørene.
Derudover skal der papirskilte på den ene ende af vognsiderne, en alt i alt meget dekorativ litrering, der liver meget op på den ellers meget hvide vogn.
Til denne vogn har jeg valgt at købe puffer fra Proinor.no (jeg tror at de ligesom hjulene, stammer fra Slaters program). Pufferne kommer som byggesæt, men samles nemt og sikker med en møtrik til at holde det hele sammen.
Pufferne limes direkte ind i pufferplanken, nemmere kan det næsten ikke være!
Der er nu blevet tid til at gøre bremsesystemet lidt mere færdigt at se på, og her starter vi med at fremstille fire stykker metaltråd der har samme mål som bredden målt på ydersiderne af bremseklodserne plus to millimeter.
Metaltrådene limes mellem bremseklodserne, så der stikker en millimeter ud på hver side.
Dernæst trækkes der bremsetræk fra de ovenfor monterede metaltråde ind til bremsebukken midt under vognen. Herfra trækkes der også en tråd frem til bremsesvinget.
Den sidste opgave i forbindelse med bremserne, er at klippe otte messingsøm til i tre millimeters længde, og montere sømhovederne i de resterende huller i bremsebakkerne.
Ud af de resterende messingsøm, klippes yderligere fire styk af i 3 millimeters længde, hvorefter de limes ind i hullerne i pufferplanken modsat bremseplatformen.
Alle de nye undervognsdetaljer, samt messingsømmene i pufferplanken males nu sorte.
Hvis du har fulgt denne byggevejledning, ligger der nu kun et par stykker plast strips tilbage i kassen, de skal monteres på gavlene.
Der er graveret i gavlene der hvor plast stripsne skal sidde, og denne gravering bruges til at tage mål efter. I gavlen uden bremseplatform, skal stripsne gå helt ned til underkanten af pufferplanken.
Efter tilpasningen af stripsne skæres de i en vinkel på 45 grader, males hvide og limes på gavlene med ‘åbningen’ i profilen vendende ud ad.
Hermed er vognen klar til at blive sat i drift!
Arne