Smukkesering af skinner

Skinner

Hvis man vi forskønne sine skinner, er der flere metoder at benytte sig af, nedenstående beskrivelse er blot den metode vi benytter her på Den Translangelandgiske Jernbane samt på Broløkke modulerne der er en del af Langelandsbanens Venner anlægget.

Efter at skinnerne er blevet lagt, er forsynet med kørestrøm, samt ikke mindst prøvekørt grundigt med flere forskellige lokomotiver og vogntyper, er det blevet tid til at forskønne skinnerne.

Første punkt består i grundig rengøring/affedtning af skinnerne, hertil kan for eksempel bruges en blød klud med cellulose fortynder, vær dog forsigtig med fortynderen, så den ikke opløser plast svellerne!

Skinner

Dernæst males skinner og skinnestole i en mat rustrød farve, her benytter vi Humbrol Enamel nummer 70 (brick red), en maling type der binder god på skinnernes metal.
På ydersiden males der helt op på siden af skinnehovedet, mens der på indersiden kun males op til skinnehovedet, således at der IKKE kommer maling på indersiden og oversiden af skinnehovedet.
Når man maler skinnestolene sker der ikke noget ved at man kommer til at ‘svine’ på svellerne, det vigtigste er at der kommer maling på alle sider af dem.

Den rustrøde farve kan naturligvis også sprøjtes på med enten airbrush eller spraydåse, men det giver megen og tidskrævende rengøring bagefter!
Husk i øvrigt altid god udluftning i forbindelse med sprøjtemaling!

Skinner

Når malingen på skinnerne er helt tør, kan man påbegynde malingen af svellerne, her benyttes en mat mørkebrun farve, vores valg er faldet på Revell Aqua Color nummer 36184 (lederbraun).
Man skal naturligvis være forsigtig med ikke at male op på skinnestolene.
Alt efter hvordan man har tænkt sig at ballaster sine skinner, skal man male mere eller mindre ned på siderne og enderne af svellerne.

Skinner

Efter at svelle malingen er tør, er det tid til at ballaster sporet, her er grundlæggende to typer der melder sig:
Spor lagt i grusballast
Spor lagt i skærveballast

Fremgangsmåden/arbejdsmetoden for begge typer ballastering er den samme, vi vil her beskrive grusballasten, hvor første skridt er at sigte gruset gennem en trådsigte, af den type der findes i køkkensortimentet (men det er næppe populært at låne den der!).
Et tip her at at tørre gruset først, for eksempel ved at bredde det ud på nogle aviser ved en varmekilde et døgns tid.

Efter at gruset er tørret og sigtet, lægges det ud mellem svellerne, samt yderligere et par centimeter uden for enderne på svellerne, alt efter smag og behag.
Her er det en god ide at have en blød pensel, der kan bruges til at lægge ballasten pænt.

Skinner

Når man er tilfreds med mængden og placeringen af grusballasten, er det blevet tid til af fiksere den, så den bliver liggende som man ønsker det.
Til fiksering benyttes en limblanding baseret på hvid PVA lim – snedkerlim. Vi har meget gode erfaringer med Casco Outdoor nummer 3337, der har den store fordel at den tørre op både mat og transparent.
Lav en limblanding der har farve og konsistens som sødmælk, og dryp den forsigtigt ud i gruset med en pipette. Dryp fra lav højde, så der ikke kommer kratere i gruset, og sørg for at gruset bliver helt mættet.
Forvent herefter en tørretid på cirka et par døgn, før limblanding og grus er gennemtørt. Hvis ikke man herefter syntes at gruset sidder helt fast, giver man blot ballasten endnu en omgang limvand.

Skinner

Efter at limblandingen og gruset er helt hærdet kan man fortsætte landskabsopbygningen, ved for eksempel at lægge sigtet jord ud ved siden af grusballasten i en passende bredde, alt efter hvordan landskabet skal forsættes.
Sluttelig gives jorden en tilsvarende limblanding, for også at fiksere denne.

Skinner

Modulet som der her bliver arbejdet på, er modul 1½ på Broløkke strækningen.

God fornøjelse med ballasteringen!

Skriv en kommentar

Annonce