Jeg lovede i sin tid i forbindelse med Tuborg-vognen, at vende tilbage med Carlsberg vognen i serien DSB litra ZA 99 552 – 560 byggede hos Wismar i 1919.
Jeg har prøvebygget en vogn, baseret på Märklin katalog 58949 (brun G10 med bremsehus). Dengang kendte jeg ikke til den senere og lettere at gå til ”Wärmeschutzwagen” katalog 5837.
58949 er jo en G10 fra efter ca. 1937/38, hvorfor den er udstyret med vinkel forstærkningsjern i alle vognender samt de udvendige beslag for de indvendige bindekroge (til kreaturerne). Og disse skulle fjernes, hvilket var lidt sværere end jeg troede, og vognkassen fik nogle gevaldige hakker og mærker. Jeg brugte et fint og NYT stemmejern, men alligevel. Yderligere skulle begge lemme i hver vognside fjernes med mindre vognen skulle være en epoke II vogn i tidsperioden 1919 til begyndelsen af 1930’erne. De fjernede lemme skulle erstattes af en almindelig ”bræddevæg” som resten af vognkassen. Det var let af fjerne lemmene ved hjælp af minibor og erstatte hullerne med ”brædder” i passende plastikcard.
Da ølvognen IKKE har skydedøren, men kun den indvendige isolerede ”almindelige” dør, og hvor de to halvdele åbner udad, fjernedes skydedøren og den vandrette tråd under taget. Det er den der holder skydedøren, så den kan bevæges. På baggrund af HG tegninger fra Jernbanekilder.dk og fabriksfoto fra Gotha, fremstillede jeg så den indvendige dør (se tegning) og indsatte den. Derefter male og påsætte litreringer fra Skilteskoven.dk, færdig!
Jeg havde nu en 100 % målmæssig korrekt ølvogn, men med mange skrammer og hakker, der irriterede mig, øv!
Jeg blev inviteret til et lille Spor 1 kørehyggemøde på Lolland og her fik jeg mulighed for at købe en vognkasse fra en brugt katalog 5837, altså uden tag, undervogn og bremsehus. Men dette havde jeg allerede, da jeg til en hobbymesse i Rødovre havde købt en ølvogn katalog 58831. Så kunne der kannibaliseres med tag, undervogn og bremsehus.
Altså, vognkassen havde ikke de ”meget irriterende” vinkeljern, pu-ha! Men den havde de to lemme i hver side. De blev fjernet som nævnt tidligere. Jeg undlod at fjerne de små udvendige beslag til de indvendige bindekroge. Turde simpelthen ikke ødelægge vognkassen. Det positive, de er så små, at de faktisk ikke ses på det færdige resultat. Og ved man det ikke, ses de heller ikke.
Altså fremstille den indvendige dør, indsætte fra bagsiden (2 komponentlim), spraymale blank hvid, male de sorte ”til/fra” felter, de sorte ”kontrastflader” på vogngavlene (for at kunne se de cirkulære ”kendingssignalskiver” hvis monteret, f.eks. for ”Særtog”, hvid cirkulær skive eller ”Arbejdstog” hvid cirkulær skive med sort cirkel i midten) samt bremsetype mærker. Nye dekaler fra Skilteskoven.dk med andet nummer, spraye vognkassen med den ønskede glans gennemsigtig lak (mat/halvmat eller højglans). Husk først at indsætte glas i bremsehuset EFTER spraying med lak!!!
Du er nu den lykkelige ejer af en 100 procent korrekt i størrelse og udseende tidlig epoke III model (ca. 1941/43 – 1949/50) af en Carlsberg ølvogn i nummerserien 99 552 til 560.
Der findes kun et par billeder af vognen, samt en video fra åbningen af ”Station Hof” fra 1937 af vogntypen i oprindelig udførelse, men med epoke II påskrifter. Så på epoke III modellen skal de sorte felter og tekniske påskrifter sættes i venstre side.
(For hjælp se dette link fra Occam: Carlsbergvogne fra Brawa – Gamle jernbaner).
Omkring ca. 1950 fik vognene fjernet bremsehuset og nye vognkasser UDEN de lodrette forstærkningsjern. Så de sidstnævnte er ikke nogen god kilde at anvende.
God fornøjelse
Steffen Dresler
Læs også:
2022-02-06: Carlsberg øl på sporet
2021-09-30: En (meget) stor Bautzen Tuborg ølvogn