DSB litra Za 99 552 med ny vognkasse og rangerplatform

DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn

Forbilledet
Vi har her på siden før beskæftiget os med Carlsberg ølvognene i nummerserien Za 99 551 – 99 560, byggede hos WISMAR 1919 således: DSB Za Carlsberg vogne – Spor 1 NYT

Modellen var direkte baseret på en Märklin G10 type med bremsehus og fik ændret udseende, så den passede 100 % mål- som (næsten) udseendemæssigt med forbilledet. Det var nogle småbeslag, der ikke kunne fjernes, men ellers uden betydning for vognens udseende.

Vognene kørte i dette udseende fra leveringen i 1919 og frem til tiden under og efter den 2. verdenskrig, altså epokerne II og tidlig III.

Under den 2. verdenskrig begyndte man at fjerne bremsehuset og der monteredes i stedet for den klassiske danske DSB rangerplatform med skrubremse på gavlen. Første vogn i ”vores nummerserie” var Za 99 560 i 1940. I den forbindelse blev vognene ændrede og på undervognen opbyggedes en ny vognkasse med lodrette brædder i lighed med de i 1940/42 leverede vogne fra Scandia i nummerserien Za 99 337 ff. Omtrent samtidig hermed (fra ca. 1941/42) ændredes det gamle design til et nyt med et stort rødt, lettere og ”smallere” ”Carlsberg”, der fyldte så godt som 3/4 af hele vognsiden.

DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Forskel på gammel og ny vognkasse, gavl.

De omtalte ølvogne ændrede udseende med ny vognkasse og Carlsberg logo således: Nr. 552 i 1944, 553 i 1942, 554 i 1948, 555 i 1945, 556 i 1949, 557 i 1944, 558 i 1949, 559 i 1949 og 560 i 1940. 551 fik aldrig ændring, da den blev udrangeret efter uheld i 1926.

Modellen
Som udgangspunkt skal man anskaffe sig en ”Märklin Spor 1” ølvogn, altså med lodrette planker og den lave sidedør. Hvis muligt skal undervognen have kurvepuffer, pladehjul og trykluftudstyr. Og hvis man er meget heldig, den version uden bremsehus og den lille tværgående platform. Jeg kunne ikke få fat på en sådanne, så det blev til en reklamevogn (Aktion-Brauerei Cluss) med bremsehus, katalog nr. 85831 (med flere). Resten passede.

DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Märklin forbillede.

Vognen adskilles fuldstændigt, bremsehus med balustre aftages (trykke op under huset og hives bagud med stiger) og der hvor bremsehuset har siddet, udskæres hele stykket MELLEM de to lodrette ”u-jern” hele vejen ned til det indvendige gulv. Den tværgående udvendige platform bibeholdes.

DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Adskilt forbillede.
DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Klargjort forbillede til ny montering af dele.

Til ”hullet/mellemrummet” mellem de to lodrette u-jern i gavlen udskæres en plastplade med afrundet top i bræddeprofileret plastplade med samme breddebredde som resten af modellen og ”Aralditeres” (to-komponentlim) fast på to lodrette indvendige støtter (en ved hver vange). Disse er ligeledes pålimet med Araldit eller tilsvarende lim. Således har man nu en vogngavl med 3 sæt lodrette gavlplader, to ydre lidt smalle og et midterstykke lidt bredere, alle med den øverste runding for taget. Bemærk her, at gavl tagtappen skal kunne glide ned ved påsætning af taget senere. Derefter udskæres sidedørene, se billedet hvor meget og der opbygges en almindelig to-fløjet dør (se billeder og tegninger fra ”Jernbanekilder). Døren påsættes på samme måde som gavlstykket med indvendige støtter.

DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Standard dør, tegning på nyere litra Za ølvogne, samt standard dør på nyere litra Za ølvogne. (Arkiv, udsnit Jernbanekilder og DJM01-00004439.)

Til gavlen hvor der tidligere var en tårnbremse, fremstilles nu et gelænder (se tegninger og billeder) og monteres undervognen. Inden da er der pålimet et smalt tværgående plankeriflet dæk af træ (Modelskibet) som på langs støder helt ud til gelænderet.

DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Samlingstegning NV.12.205 Skruebremse og rækværk på lukkede godsvogne. Arkiv Jernbanekilder DG-NV12205.
DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Gelænder på platform for rangerskruebremse.
DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Rangerplatform spor 1 på godsvogn.
DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
DSB rangerplatform på modellen.

På undervognen påsættes skruekoblinger og trykluftslanger, med mindre man bibeholder de originale Märklin klokoblinger.

Maling
Trædækket ved bremseplatformen og eventuelt trin males enten sorte eller brune. Vangerne overmales de steder med forkert mål- og vægtangivelser med sort.

Vognkassen afrenses og grundes med en passende plastikgrunder, ellers risikerer man at den ydre og endelige maling ikke sidder fast/skaller af!! Årsagen hertil er den af Märklin anvendte plastiktype.

Når vognkassen er helt tør males hele vognkassen blank hvid i flere lag indtil den står skinnende hvid over det hele. Kontroller at den oprindelige Märklin bemaling ikke skinner igennem!!!

Taget males enten hvidgrå eller en mørkegrå/sort bemaling.  

Dekaler

Dekaler bestilles hos Skilteskoven.dk med det ønskede nummer 99 552 til 560. Man kan enten selv male de sorte felter på gavlene for kendingssignalplader. Jeg har anvendt sorte felter fra ”overskudslageret”. Bremsehjørnemærker og anden beskriftning påsættes jf. billeder og tegning. Den STORE røde Carlsberg logo BØR opdeles i to lige store stykker (klippes) Carls = berg, eller risikerer man at ødelægge dekalen, den går i stykker eller er ikke til at flytte med.

DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Påskrifter og dør, side.

Når færdig sprayes vognkassen med den ønskede gennemsigtige lak, halv (silkemat) eller helmat lak, dels for at holde på dekalerne og dels for at give vognen en ”driftsmæssigt” udseende. Efter valg kan vognen tilsmudses (weathering/patinering).

Tag påsættes vognkassen, vognkassen ilægges rammen og skrues fast, færdig!!

DSB litra Za 99 552 - Carlsberg ølvogn
Færdig ølvogn Carlsberg litra Za 99 552.

Du er nu den heldige ejer af en Spor 1 (målfast) og korrekt bemalet Carlsberg ølvogn i epoke III i vognserien Za 99 552 til 99 560. Modellen kan anvendes i dette udseende frem til ca. midten af 1950´erne.

God fornøjelse
Steffen Dresler

2 kommentarer til “DSB litra Za 99 552 med ny vognkasse og rangerplatform

  1. Kære Morten

    Tak for roserne og god fornøjelse med epoke II udgaven, pynter gevaldigt på et anlæg.

    Bedste hilsener
    Steff

Skriv en kommentar

Annonce