I anden og sidste del af Claes Mikkelsen’s beskrivelse af ombygningen fra tysk personvogn til dansk postvogn, ser vi på de sidste arbejdsgange.
• Nye gavldøre printes og limes ovenpå de gamle.
• Tagrender og trinbræt til fragtdøre printes og monteres
• Vinduer fræses i klar plexiglas (1mm tyk).
• Huller til håndbøjler bores og håndbøjler laves af ø0.8mm messingtråd.
• Vognkassen males og litreres.
• Håndbøjler og vinduer monteres.
• Vognkasse skrues fast på bunden.
• Efter vognkasse er skruet på bunden: 2 gulvplader printes og skrues fast for at holde koblingerne på plads, på billedet ses den originale del med toiletrum i brun som ikke bruges igen og den nye gulvplade i hvid.
• Gitter, trin til vognender og fragtdøre printes og monteres. Her er jeg gået på kompromis på nuværende tidspunkt, idet jeg ikke har monteret trin ved de døre der er placeret over bogierne. Ved radius R=1020 ville disse blokere for bogien. En mulig løsning i fremtiden ville være at montere dem med et lille fjederhængsel, i stil med det som er brugt på et brillestel, som så flytter trinet når bogien støder mod det.
• Taget laves ligesom til litra B, dog skal udluftningsventilerne placeres anderledes. Placeringen fremgår af denne tegning.
• Vognen samles – og her er så den færdige vogn (tak til Ole Holm / 4D-Trains for de fine postsække, de kunne ikke være kommet på noget bedre tidspunkt)!
Liste over printede dele (ingen tilfælles med litra B undtagen taget og cylinder ved gavlhjørne):
– Tagdele (se litra B)- cylindre x2 (se litra B)- stykker til at lukke vinduer.
– Ffragtdøre, tagrender og trinbræt x6- gitter til fragtdøre.
⁃ Gavldøre x2.
⁃ Underkant gavlhjørner x4.
⁃ Skive til at lukke hul fra lygte x3- plade til hul i gavl ved håndhjul.
⁃ Trin vognender x4 og fragtdøre x2 (ud af 6).
– Indvendige gulvplader til enderne x2.
– Væg til toiletrum.