Så kom DSB litra Eh på markedet

DSB litra Eh rejsegodsvogn (Foto: Arild Tangerud)

Med over 230 producerede enheder i perioden 1895 til 1930, var DSB litra Eh rejsegodsvognen en af de mest udbredte modeller af denne vogntype. Læg dertil at vogntypen var i drift helt op til 1970 (blandt de sidste var Eh 6600, 6761 og 6777), de fleste blev dog udrangeret i slutningen af 1950’erne og starten på 1960’erne, så det er en vogntype der hører til på stort set et hvert anlæg med dansk tema.
Efter udrangeringen blev mange af Eh-vognene ombygget til specialvogne, nogle blev solgt til veteranbanerne. Nogle få stykker kom endda til privatbanerne, det drejer sig om Eh 6600 til HHJ som E71, Eh 6765 der kom til HP som E86 samt Eh 6774 der kom til NFJ som Eh 56.

Med den netop lancerede model fra Proinor.dk, giver Arild Tangerud nu alle Spor1 kørerne mulighed for at kunne indsætte DSB litra Eh i deres togstammer.
Gennem sin lange levetid nåede Eh-vognene både at køre som pladebeklædte vogne og med beklædning af teaktræ, sidstnævnte først lakeret og siden malet vinrød.

Som kuriosum kan nævnes, at Eh-vogne, både plade- og teakbeklædte, har været brugt som ‘lokale’ rejsegodsvogne mellem København og Helsingborg, så vogntypen kan måske også interessere de svenske Spor1’ere.

Det er i første omgang kun de teaktræs beklædte vogne der er kommet på markedet, men Arild Tangerud oplyser, at også de pladebeklædte vogne vil komme på et senere tidspunkt.

Byggesættet indeholder dele, så vognene kan samles i flere forskellige versioner, det gælder blandt anden med eller uden kukkasse ud for ‘postrummet’, med eller uden gavldør i den modsatte ende, samt to forskellige typer aksellejer.
Så her er altså tale om et meget alsidigt byggesæt.
Som sædvanlig er byggesættet udført i træ, og udover selve byggesættet er det eneste som modelbyggeren selv skal indkøbe: hjul. puffer og koblinger efter eget valg.

Modellen kan allerede nu bestilles/købes på Proinor.dk.

Skriv en kommentar

Annonce