Stort set alle Spor1 interesserede her i Danmark kender til Proinor.dk, samt ikke mindst alle byggesættene til firmaets danske vogne, men Arild Tangerud der er manden bag Proinor.dk, fremstiller også både norske og svenske vogne.
Denne gang kigger vi nærmere på et byggesæt til en af de norske åbne vogne af T3 typen, eller rettere to af slagsen, da de er pakket parvis, man får altså hele to vogne for 790,- kr (dagspris december 2021).
Som sædvanlig skal man udover byggesættet selv anskaffe sig hjul, puffer samt koblinger, for at få vognen/vognene køreklare, hertil skal så naturligvis lægges lim og passende malinger, samt noget arbejdstid.
René Rieneck der har prøvebygget tømmervognen til denne artikel, han oplyser at vogntypen egner sig fint som begynder model, og hvis man vil have et så fint resultat som her, skal nok beregne omkring 40 timer ved arbejdsbordet.
Forbilledet for T3 vognen, der var meget udbredt på de norske baner, måtte læsse 17,5 tons på sin 15,5 kvadratmeter læsseflade. Vognen blev primært brugt til transport af tømmer/tømmerstokke, og med tanke på Norges store eksport af tømmer, er det ikke umuligt, at vogntypen også har været på gennemrejse her i Danmark, samt i Sverige.
Gennem sit lange liv ved de norske baner, har vogntypen ikke kun været brugt til tømmer/tømmerstokke, vogntypen blev også brugt til mange andre formål, blandt andet kørsel med sveller, landevejskøretøjer, samt hvad man nu kan laste på en åben godsvogn.
René Rieneck har ‘fordansket’ sin vogn, så den kan blive indsat i privatbane togene på hans modulanlæg, hvor vognen er tiltænkt at skulle transportere halmballer, landbrugsredskaber, ja og på sidebanen sikkert også andre køretøjer.