Færdiggørelse af åben højsidet godsvogn litra PJR udført i 3D print

DSB litra Pjr - Steffen Dresler

Som skrevet tidligere fik jeg anskaffet et næsten færdiggjort bygge-/samlesæt af en litra PJR med tårnbremse. Det er d´herrer Ole Rørby og John Andersen nede på Sydhavsøerne, der er ansvarlige for fremstilling og lancering af flere nye 3D printede modeller af ældre danske godsvogne. Decals/litreringer er Skilteskoven.dk.

Vognen var rå og nyprintet (lugtede dog IKKE af tryksværte!!) og der skulle kun fjernes nogle små ”støbegrater?”. Den havde fået monteret dele på undervognen, samt hjul og buffere (eget system, virker) og den var således lige til at gå til.

Vognen blev afvasket i sulfovand samt efterfølgende i en vand/spritblanding for at få den hinde af, der er på oversiden af modellen (resinen).

Jeg har tidligere skrevet om forskellighederne i litra PJ familien og derfor gennemset tegninger (HG fra Jernbanekilder.dk) og billeder, samt indhentet informationer om forbilledet via DSB Driftsmaterielfortegnelser og deres tillæg.

Jeg var/er fuldstændig på bar bund med 3D resin printede modeller, men var positivt overrasket over den detalje rigdom modellen besad på både overdel, tårnbremsehuset og undervognen, lige efter hovedtegningen fra DSB.

Jeg var lidt bange for om man skulle slibe eventuelle ”striber” væk, da modellen jo er printet lagdelt. Men dem der var, var så små at de faktisk illuderede træets struktur!!

Så i gang med at lime tårnet på plads, minus tag. Der er printet arbejdsbord, skruebremsehåndtag og bænk indvendigt, flot, men det kan jo ikke ses når tag og vinduer er på plads, så lidt unødvendigt. Men på den anden side, fortæller det jo lidt om den detaljerigdom man kan lave med 3D print.

Eneste anke ved min (prøve)model var printets mellemrum mellem sideplankerne bagest i begge sider samt i hele tårnets højde i højre side bagest. På siderne var printet så fint, at der faktisk var ”lys” imellem plankerne når den holdtes op i lyset, samt at der var en langsgående revne i tårnet. Begge steder var der altså for lidt printmateriale. Det blev de pågældende steder rettet med små ”streger” af 10 sekunders lim i revnerne mellem plankerne og i tårnet blev det forstærket med 2 komponent lim og derefter i spænd. Dette er jo selvfølgelig meldt ind og RETTET for kommende modeller. Men det er jo også en prøvemodel jeg fik. Den anden anke var bremseklodserne, der sad lidt for langt ude i forhold til hjulfladen. Dette er også rettet på de næstkommende modeller.

Da nu vognen var færdig, fik jeg boret huller til håndlister og balustre samt trin, bøjet tråden og isat denne. Delene fastholdes med 10 sekunders lim og hvor muligt på indersiden med 2 komponentlim. Anden limtype kan sikkert også anvendes. De to metalstiger der er fra platformen under tårnbremsen og ned til et fastmonteret trin ved pufferne, blev fremstillet af et trin tilovers fra et andet spor 1 byggesæt (litra Is fra Prionor.dk). Trinholderne til trinene under døren i midten af vognkassen samt under tårnbremsen, er plastiktrin fra firmaet ”Hübner” købt via internettet (143037 Tritthalter, Kunststoff (spur1-werkstatt.de). Herpå er så lagt trælister i den valgte længde, pålimet med 2 komponent lim.

En sidste kontrol og derefter grundmaling med en grå grunder (Bauhaus, spray) over hele vognen.

Da det viser sig, at DSB Centralværksteder ofte malede næsten hele vognen med den ønskede farve minus undervogn, bufferstang og bufferplade over det hele (Jernbanekilder.dk), var det kun at finde den korrekte farve for min valgte epoke, nemlig epoke III 1941 – 1955. Man skal være opmærksom på, at DSB havde to lidt forskellige farver kaldet ”DSB 1929 nr. 3 Brun”. Den korrekte farve for det valgte tidspunkt er en rødlig farve svarende til næsten RAL 8012 (Røverkøb Multi-Purpose Stray Paint, 978519 Bordeaux 3005, blank). Farven skiftede omkring 1955 til en ny ”DSB nr. 3 Brun” svarende til næsten RAL 8015. Den sorte farve er ”DSB 1929 nr. 10 sort”, der svarer til RAL 9005. Sidstnævnte er altså KUN undervognen med vanger og akselgafler og akselkasser. Tårnet er indvendigt malet med den normalt anvendte ”egetræsfarve”, i virkeligheden 3 gange fernis, der næsten svarer til RAL 1007

Efter tørring og eventuel lidt udbedring af dækfarven påsættes dekaler, bestilles hos Skilteskoven, let og uden problemer. Påsættes jf. billederne. Da brædderillerne var ret dominerende på min model skulle jeg anvende masser af blødgøringsvæske (Sol) samt efterfølgende, nogle steder, en skarp skalpel til at dele dekalen i bræddemidten. Husk her, at det er VIGTIGT, at der hvor dekalen skal sidde, SKAL overfalden af malingen være BLANK. Hvis ikke ses bærefilmen tydeligt bagefter og DET er synd for dit fine arbejde.

Da dekalerne var tørre – giv dig tid – blev hele vognen sprayet med ”Winsor & Newton Professional Satin Varnish” købt hos en farvehandler. Pas på med for skrappe spray typer med blandt andet sprit, da man risikerer at dekalerne går i opløsning!! Brug helst en vandbaseret spray!!

Det skal her bemærkes, at de hvide hjørnemarkeringer for trykluftbremser er påmalede sammen med den sorte markerings skriveflade i den ene vognende (venstre). Der skal afmaskes og det kan drille. Men der medfølger bremsehjørnemærker i sættet fra Skilteskoven og så er man ude over dette.

Herefter er koblingerne isat (medfølger mit sæt) samt bremseslanger monteret og til sidst hjulene. Husk det SKAL være pladehjul og ikke stjernehjul!!

Til afslutning kan jeg kun skrive, at det var spændende at færdiggøre en 3D printet resin model og at de rettelser der var på min vogn, alle nu er ændret på de fremtidige modeller.

Det har været en lærerig fornøjelse at prøve. Og så er det en DANSK model helt fra grunden af og ikke en tillempet udenlandsk. Og jeg ved at der er flere forskellige modeller på vej af danske DSB litra godsvogne og muligvis også fra privatbanerne. Men dette må d´herrer Ole Rørby og John Andersen nok selv gøre opmærksom på, når de er så langt.

De 3D printede sæt kan kun anbefales, også for ikke hærdede modeljernbane byggere og husk DET ER DANSK forbillede!! Og da vognen er ”T” mærket kan den jo også anvendes på for eksempel tyske og skandinaviske Spor1 modelanlæg.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Læs også:
Historien om litra Pj/Pjr/Pjs/Pjb
Læsning af åbne højsidede godsvogne

Skriv en kommentar

Annonce