Historien om DSB litra PJ/PJR/PJS/PJB

ekniske oplysninger, den såkaldte ”Venstrestillede” efter 1941.

28-12-2021

DSB litra PJ (I)/PJB

  • DSB litra PJ I nr. 16 740 til nr. 17 204 kun med håndbremse leveret fra SCANDIA i Randers i tidsrummet 1921 til 1923, i alt 465 stk.
  • DSB litra PJ nr. 16 740 til nr. 16 969 får JAN kvartal 1940 monteret Trykluftbremse og omlitreres til PJB, i alt 228 stk. (Se tekniske data og billede under litra PJB).
  • De fleste vogne ”T” mærkes (Transitvogne) fra og med JUL kvartal 1941 og udstyres med Trykluftledning.
  • DSB litra PJ begyndes udrangeret fra og med JUL kvartal 1945 ff.

Last 15000 kg.                                                                       Last 15000 kg.

Bdfl. 19,0 m2                                                                          Bdfl. 19,0 m2

Tara ca. 7300 kg.                                                                  Tara 7400 kg.

Håndbremse.                                                                        Trykluftledning og Håndbremse

Arkiv Ole Nielsen.
DSB litra PJ (I) i original udførelse med håndbremse. Fabriksfoto Scandia, arkiv Ole Nielsen.
Foto: Jernbanekilder.
DSB litra PJ i endelig udførelse med Trykluftledning og håndbremse. Foto: Jernbanekilder.

DSB litra PJ (I)/PJS/PJB

  • DSB litra PJ nr. 16 620 til nr. 16 739 med sidestøtter og håndbremse leveret fra SCANDIA i Randers i 1920 ff., i alt 120 stk.
  • DSB litra PJ med sidestøtter og håndbremse omlitreret ca. 1924 til litra PJS med samme numre for at kunne skelne dem fra litra PJ uden sidestøtter med håndbremse.
  • De fleste vogne ”T” mærkes (Transitvogne) fra og med JUL kvartal 1941.
  • DSB litra PJS får monteret Trykluftbremse fra OKT kvartal 1941 ff.
  • DSB litra PJS får næsten alle fjernet sidestøtter fra OKT kvartal 1948 ff. og omlitreres litra PJB.

Last 15000 kg.                                                                       Last 15000 kg.

Bdfl. 19,0 m2                                                                          Bdfl. 19,0 m2

Tara 7300 kg.                                                                         Tara 8500 kg.

Håndbremse                                                                          Håndbremse og Trykluftbremse (G).

DSB litra PJS i endelig udførelse med Sidestøtter og Trykluftbremse. Foto: Jernbanekilder.
DSB litra PJS i endelig udførelse med Sidestøtter og Trykluftbremse. Foto: Jernbanekilder.
DSB litra PJS som litra PJB uden sidestøtter og Trykluftbremse, eller PJ med Trykluftbremse omlitreret PJB. Den viste vogn er en ex. PJ med Trykluftbremse. Foto Jernbanekilder.
DSB litra PJS som litra PJB uden sidestøtter og Trykluftbremse, eller PJ med Trykluftbremse omlitreret PJB. Den viste vogn er en ex. PJ med Trykluftbremse. Foto Jernbanekilder.

DSB litra PJ (II)/PJR

  • DSB litra PJ (II) nr. 13 785 til nr. 14 019 med skruebremse i bremsehus leveret fra SCANDIA i Randers i tidsrummet 1920 til 1924, i alt 234 stk. Omlitreres ca. 1924 til litra PJR med samme numre for at kunne skelne dem fra litra PJ uden bremsehus og med håndbremse.
  • DSB litra PJR får fra JUL kvartal 1939 efterhånden fjernet bremsehus og har nu skruebremsen placeret på lille platform i gavlen. Udstyres samtidig hermed med Trykluftbremse (G) i perioden frem til 1945.

Last 15000 kg.                                                                       Last 15000 kg.

Bdfl. 19,0 m2                                                                          Bdfl. 19,0 m2

Tara ca. 8400 kg.                                                                  Tara ca. 8600 kg.

Skruebremse i bremsehus.                                              Skruebremse på gavlplatform og Trykluftbremse (G).

DSB litra PJ (II) med skruebremse i bremsehus 1924. Fabriksfoto Scandia, arkiv Ole Nielsen.
DSB litra PJ (II) med skruebremse i bremsehus 1924. Fabriksfoto Scandia, arkiv Ole Nielsen.
DSB litra PJR i endelig udførelse med Skruebremse i Bremsehus og Trykluftbremse (G). Foto Jernbanekilder.
DSB litra PJR i endelig udførelse med Skruebremse i Bremsehus og Trykluftbremse (G). Foto Jernbanekilder.

Alle PJ/PJS/PJB/PJR:

Længde over Buffer 8100 mm, akselafstand 4200 mm, kurvebuffer og pladehjul (se skitsetegninger fra DRM og hovedtegning længere nede).

Alle vogne med hovedlitra PJ og efterfølgende 2. underlitra B, R og S, bibeholdt deres oprindelige numre gennem deres driftsperioder, uanset skift i teknisk udstyr og eventuelt heraf følgende andet 3. underlitra.

Fra 1941 ændres placeringen af litreringen og de tekniske påskrifter på alt DSB godsvognsmateriel fra at være højrestillet til venstrestillet.

Placering af litra og tekniske oplysninger ved levering, den såkaldte ”Højrestillede” før 1941.
Placering af litra og tekniske oplysninger ved levering, den såkaldte ”Højrestillede” før 1941.
ekniske oplysninger, den såkaldte ”Venstrestillede” efter 1941.
Placering af litra og tekniske oplysninger, den såkaldte ”Venstrestillede” efter 1941.

I 1959 bliver et antal litra PJB og PJS tilbageført til litra PJ, da Trykluftbremsen afmonteres.

Alle litra PJ med diverse underlitra var fra deres levering og frem til ca. 1955 malet med DSB 1929 nr. 3 Brun, der svarer til ca. RAL 8012. Undervogn (vanger, bufferplanker, buffere og akselgafler mv.), var malet med DSB 1929 nr. 10 sort, der svarer til ca. RAL 9005. Beskriftning, litrering og nummer i hvid uden DSB angivelse.

Jf. DRM mv. ser det ikke ud til, at vogne litra PJ/PJR/PJB har været udstyret med den såkaldte ”Tørvehæk”.

Kildehenvisninger:

DSB Driftsmateriellet (DRM) udgave 1933 og 1941 med tillæg.

Danmarks Jernbanemuseum, Jernbanekilder.

Der kan være uoverensstemmelser med hensyn til numre, da ikke alle tillæg til DRM har været tilgængelige. Yderligere har DSB erhvervet et antal litra PJ fra privatbaner samt en enkelt vogn fra et privat firma.

Originalside fra DSB Driftsmateriellet 1933. Arkiv: Steffen Dresler.
Originalside fra DSB Driftsmateriellet 1933. Arkiv: Steffen Dresler.
Originalside fra DSB Driftsmateriellet 1941, tillæg 1946. Arkiv: Steffen Dresler.
Originalside fra DSB Driftsmateriellet 1941, tillæg 1946. Arkiv: Steffen Dresler.
Hovedtegning HG 136, Åben lavsidet godsvogn, arkiv DJM.
Hovedtegning HG 136, Åben lavsidet godsvogn, arkiv DJM.
DSB litra PJS, Hovedtegning H.G. 137, DSB Mafd., arkiv DJM.
DSB litra PJS, Hovedtegning H.G. 137, DSB Mafd., arkiv DJM.
Samlingstegning litra PJR med Skruebremse på platform på den ene gavl. 1. PJ.12.206. DSB Mafd., DJM.
Samlingstegning litra PJR med Skruebremse på platform på den ene gavl. 1. PJ.12.206. DSB Mafd., arkiv: DJM.

Anden anvendelse af undervogn litra PJ/PJB/PJS.

Fra og med ca. 1956 bliver flere hundrede udrangerede litra PJB, PJR og PJS anvendt som ”donorvogne” ved at vognkassen fjernes og på undervognen (vanger med hjul) opbygges en ny lukket trævognkasse i samme moduler med stor skydedør i siden. Den ny vogn litreres DSB litra HJ (1965 omlitreret til Gklm). 

DSB litra Gklm (ex HJ), HG 14, DSB-Mtgn-0002532, arkiv Jernbanekilder.
DSB litra Gklm (ex HJ), HG 14, DSB-Mtgn-0002532, arkiv Jernbanekilder.

DSB litra U (Ud).

I slutningen af 1950´erne og begyndelsen af 1960´erne blev i alt 42 stk. undervogne fra udrangerede litra PJ, PJB og PJR anvendt for nybygning af selvtømmende beholdervogne litra U (fra 1965 omlitreret litra Ud) for pulvertransport af forskellige varesorter, bl.a. råsukker og cement.

DSB litra U/Ud.
DSB litra U/Ud.

Kilde: DRM 1941 med tillæg, 78 a-III, X 58.

Steffen Dresler

Annonce