Tredje chassis forslag i følgetonen omkring brugbare løsningsforslag, på undervogne til Tikøb Støberi’s DSB litra FII damplokomotiv overdel, giver et mere korrekt look til maskinen.
Märklin BR 89 som donormaskine:
Fordele:
Pæne hjul.
Brugbart gangtøj, der dog ikke er helt korrekt.
Bremseophæng pænt.
Køre godt.
Mange dele fra lokomotivet der kan genbruges.
Basis for en meget brugbar model.
Ulemper:
Dyr i indkøb.
Cylinder skal ændres for at ligne.
Bagerste aksel skal flyttes bagud og undervognen forlænges, hvis det skal se bare nogenlunde ud.
Motor flyttes.
Bagerste kobbel stang skal nyfremstilles.
+ hvad der ellers er af ændringer.
Billedserien herunder viser skridt for skridt, hvordan man kan modificere chassiset, så man opnår korrekt akselafstand, samt får flyttet motoren så den passer ind i F-overdelen.
Opdatering den 6. marts 2016:
Efter et par forsøg (i plast), har jeg nu lavet en ny fodplade, og monteret motor så chassiset kan prøvekøres, jeg valgte desuden at beskære undervognen yderligere, både i siderne og enderne.
Fodpladen bliver skruet og limet på chassiset, det er med til at stive hele undervognen af.
Jeg kunne godt have valgt at genbruge pufferplankerne, men da jeg skal have kurvepuffer på denne model, har jeg valgt at lave nye med det samme.
Dette chassis er nu prøvekørt på radius 760 millimeter, som den klarede uden problemer.
.