Hej alle
Her lidt mere ombygnings spam, denne gang er det DSB litra O, endnu et damplokomotiv bygger af Verner Olsen i 1990 – som skubbetog.
Nu får den nyt liv som kørende model.
Som de andre af Verner Olsen’s modeller startede projektet med en total adskillelse. Alt er dog skruet sammen, hvilket gør det meget nemmere.
Det første der skulle laves var et sæt nye kobbelstænger, da de oprindelige havde for stort spillerum i hullerne, så det kørte ikke ordentligt.
Det tog så to forsøg før jeg var tilfreds.
Motor og gearkasse kunne bruges fra märklin BR 89 som jeg havde på lager, den skulle så lige en tur gennem grovfilen, så den ikke gik ind i førerhuset, samt der skulle være plads til tandhjul der sad på akslen.
Med det på plads var det “bare” at skrue den på rammen, som er lavet af 4 mm. messing.
Forakslen blev forsynet med et midter leje og ophængt i en “vugge”, så den har kontakt med skinnen hele tiden, for optimalt strømoptag og trækkraft.
Den kunne nu prøvekøres med et par ledninger og det gik fint.
Næste punkt der skulle laves, var to nye løbebogier, da de oprindelige ikke kunne svinge i kurver.
De blev lavet af 1,5 mm. messing og forsynet med en trykfjeder for at køre ordentligt i sporet, der var også nødvendigt at gøre plads for udsving i rammen, så Proxxon fræseren kom på arbejde.
Nu kører den problemfrit gennem radius 1020 mm., også sporskifter og S-kurver klare den fint.
Gangtøj og cylinder skulle også isoleres fra stel, hvilket også krævede en del arbejde, men det er nu alt sammen på plads og monteret for næste prøvekørsel. Stadig kun med et par ledninger, men forløb rigtigt godt.
Eneste anke der er, er at motor og gear fra Märklin støjer en del, men sådan er det.
Den næste opgave bliver strømoptag og dekoder montering, men mere om det når det er lavet. Dernæst følger den store gang pletmaling.
Også denne bliver til salg, når ombygningen er færdig.
One thought on “DSB litra O prøvekørt”