Som det efterhånden er blevet en tradition her på redaktionen, så jagter vi hvert år et nyt jernbane eventyr, og i år er ingen undtagelse!
Vi har tidligere beskæftiget os med “Midnatsluskeren“, der jo som bekendt kørte juletoget fra Frederiksværk til Bagenkop, og igen i år er det en privatbane der må holde for, når juletoget sendes afsted på eventyr.
Som de fleste med bare lidt interesse for danske privatbaner ved, byggede Frichs en serie firkantede motorlokomotiver, som solgtes til mange forskellige baner, ja nogle købte sågar både to og tre styk af denne meget karakteristiske lokomotiv type.
En af de baner var AHJ, eller som det fulde navn er “Aalborg Hadsund Jernbane”, men i daglig omtale mest bare kaldt Hadsundbanen.
Hadsundbanen havde to Frichs firkantede lokomotiver, begge anskaffet i 1952, det ene AHJ ML 5206 var i daglig drift på banen helt frem til 1993, mens banens andet lokomotiv AHJ ML 2412, kun blev brugt i forbindelse med det årlige juletog.
Privatbane Stanniol Ekspressen
For at kunne modstå kulden om vinteren, var AHJ Ml 2412 udvendig beklædt med et ekstra lag rustfrit stål, hvorfor den i folkemunde hurtigt fik tilnavnet “Privatbane Stanniol Ekspressen”.
Da lokomotivet kun blev brugt til juletoget, stod det altid flot poleret i stålet, og med fine blanke messing greb, noget som folkene i remisen var meget omhyggelige med, samt også temmelig stolte af.
Ligesom med “Midnatsluskeren” var Hadsundbanen’s juletog ude på en både lang og kringlet tur gennem det danske land, før personalet kunne slappe af og fejre jul på endestationen.
Privatbane Stanniol Ekspressen startede sin tur i Aalborg, hvor den med en enkelt LB personvogn kørte nordpå til Hirtshals, hvor en norsk vogn med glade julegæster blev koblet på togstammen.
Derefter gik turen til Frederikshavn, hvor der allerede holdt en svensk personvogn og ventede på at komme med sydover.
Efter opsamlingen af de ‘internationale’ rejsende gik turen hurtigt sydover, som gennemgående tog forbi både Aalborg, Randers, Århus og Horsens, før der atter blev gjort stop i Assendrup, for optagning af et par passagerer.
Videre sydpå var næste stop i Ladegård ny station, før turen gik østover og via Lillebæltsbroen til Millinge. Her stod de sidste passagerer på, inden turen gik videre mod Svendborg.
Fra Svendborg fortsatte turen med færgen “Langeland” til Rudkøbing, hvorefter Privatbane Stanniol Ekspressen kørte sydpå via Lisenbro til endestationen i Nordenbro, forventet ankomst var altid lige før flæskestegen skulle på bordet!
Hermed ønsker hele redaktionen alle læsere en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår!