Proinor.dk katalog nummer 32-224, 2-akslet teaktræsbeklædt pakvogn DSB litra Eh
Jeg har købt den ovennævnte model og glæder mig til at komme i gang. Men blandt andet på grund af de nuværende restriktioner mangler jeg dele til at færdiggøre vognen.
Men det gør overhovedet ikke spor, da det giver mig tid til at tænke på, nøjagtig hvilken udgave jeg vil have min kommende model til at være ud fra min valgte epoke (tidsperiode), her epoke III (1941-1967). For mig personligt indsnævret til ca. 1950 og frem til midten af 1960’erne. Det giver nemlig flere muligheder bygningsmæssigt, men også en begrænsning eller to. Men sidstnævnte er jo til for at blive løst.
Generelt BØR man jo ALTID, før man giver sig i gang med bygning/samling af en model, indhente viden om modellen. Altså med det tekniske udstyr og indretning vognen havde på dette tidspunkt. Yderligere undgår man herved som regel også overraskelser i forbindelse med bygning/samling.
For at få så megen viden om forbilledet, er herunder samlet de umiddelbare muligheder man har for at erhverve sig mere viden om forbilledet.
Hovedtegning teaktræsbeklædt litra Eh.
Samlevejledning hentes direkte fra internettet på Pronor.dk’s hjemmeside.
DSB Driftsmaterielfortegnelse I 1941 med Tillæg.
Historien samt nummeriske informationer vedr. DSB litra Eh. (Jernbanen.dk).
Historien om litra Eh med tegninger:
Download tidsskriftet Lokomotivet 16/1987 helt gratis! (Signalposten.dk)
Download tidsskriftet Lokomotivet 17/1987 helt gratis! (Signalposten.dk)
Som bygge- og samlesættet er fremstillet og leveret direkte ud af æsken, kan modellen bygges som enten en teaktræsbeklædt lakeret eller teaktræsbeklædt malet udgave. Det vil sige i princippet i udseende fra 1927/28 (epoke II) og frem til vognenes udrangeringer i den ”røde” bemaling. Og dog alligevel ikke helt. For hvis man vælger den oprindelige lakerede teaktræsudgave, kommer man til at mangle olielamperne og løbebrædderne på taget, wienerstigen i den ene gavl og ”messing litra og nummer”. Disse dele skal så fremskaffes/fremstilles separat herfor (delene vil blive fremstillet for den kommende udgave af en pladebeklædt litra Eh).
Sættet er altså ”født med” fuldstændig teaktrævognskasse, der kan bygges med eller uden kukkasse, lange løbebrædder med håndlister eller i den senere korte udgave, enten med eller uden gavldør med overgangsplade og endelig vakuumbremse med bremsebeholder og bremsebuk. Det er altså en sæt med mange muligheder. Ønsker man adskillelsen mellem det daværende pakrum og toldgodsrummet, er det let selv at indsætte, i enten træ eller plastik.
Teaktræsvognene blev over tiden ændret således:
• Over halvdelen af vognene blev leverede med dør i den ene gavl og overgangsplade, mens de resterende fik dette frem til begyndelsen af 1950’erne.
• Montering af dynamoanlæg system Rosenberg (remtrukket) for egenbelysning, hvorefter gavlstige, løbebrædder på tag og olielamper fjernedes fra begyndelsen af 1940’erne og frem.
• Udstyret med trykluftbremse og ledninger fra ca. 1943 ff., hvorved vakuumudstyret fjernedes, dog ikke bremsebukken med kontravægt, der normalt blev siddende.
• Indbygning af kakkelovn fra 2. verdenskrigs begyndelse og ff. i tjenestekupeen med tilhørende skorsten, hvorved 1/3 af bordpladen op til gavlen måtte fjernes i tjenestekupeen. Varmeapperatet under sæderne bibeholdtes, hvorfor vognen beholdt varmelkobling og -ledning.
• De lange løbebrædder ændredes til korte fra ca. 1944 og frem samtidig med at ”kukkassen” fjernedes og erstattedes af en plan glasplade (kukkassen fjernet helt frem til ca. 1950’erne).
• Fra begyndelsen af 1950’erne bliver 9 vogne udstyrede med styreledninger A+B+C samt brummerledning for anvendelse i motortog.
• Fra ca. begyndelsen af og frem til midt 1950’erne bliver de teaktræslakerede vogne malede som stålvognspersontogsmateriellet med ”DSB nr. 1 Rød 1929” (ca. RAL 3005).
• Fra ca. midt i 1950’erne fjernes skillevæggen mellem pakrum og toldrum, men gitter for vinduer i tidligere toldrum bibeholdes for det meste.
• I slutningen af 1950 ́erne fik de teakvogne man stadig ønskede at beholde monteret 2 x ”U” jern på hver af gavlene for at sikre vognkassens stabilitet på undervognen. Dette skete i lighed med de 2-akslede personvogne af CU/CXM typerne, der fik skråbånd i forbindelse med anvendelsen som togførervogne.
De teaktræsbeklædte Eh vogne, havde modsat deres pladebeklædte søstervogne med egerhjul, ISOTHERMOS lejer med kraftigere aksler og pladehjul og dertil hørende kraftigere akselgafler. Dette betød at man ikke umiddelbart kunne veksle mellem eger- og pladehjul. Der kan dog muligvis have været en vogn eller flere, der i slutningen af deres tjenesteperioder har fået den ene aksel udskiftet med en aksel fra en godsvogn med ISOTHERMOS lejer og egerhjul, da dette var hurtigere og nemmere end en egentlig reparation.
De indvendige farver på Eh vognene var normalt blanke hvide lofter, mens væggene var gullig farve svarende til RAL 1007 (sandgul). Gulvristene var enten ubehandlede eller behandlet med 2 x klar fernis og 1 x klar lak. Gulvlisterne skal efter det for mig oplyste, købes separat hos Proinor.dk.
I mit tilfælde skal der foruden maling fremskaffes/fremstilles batterikasser, dynamo system Rosenbaun, oval kakkelovn med skorsten samt selvfølgelig pladehjul, koblinger, varmekoblinger (alle tre Märklin) og kurvepuffer (Tikøb Støberi).
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Som jeg forstår Proinor.dk’s filosofi, er det meningen at levere et samlesæt for den gennemsnitlige modelbygger, men med detalje niveauet på et absolut tilfredsstillende niveau. Der er jo altid nogen der vil og kan tilføre yderligere detaljer. Det gør jo også at prisen kan holdes på et fornuftigt stade. Og det synes jeg er lykkedes. Jeg glæder mig i hvert tilfælde til at se en færdig model “engang i sæsonen”.
Læs også:
2021-01-10: Så kom DSB litra Eh på markedet
2021-01-23: Hjælp, farver indvendig i litra Ec(o) og Eh