Tilbage i februar måned præsenterede vi et af de kommende projekter fra Proinor.no, en DSB personvogn af litra Cp serien, nu har vi haft den på skinnerne!
Der er stadig kun tale om en rå vognkasse, men alligevel gør modellen en god figur.
Hovedformålet med besøget, var at teste køreegenskaberne, samt se hvor meget vognkassen rakte uden for sporet, da lange vogne generelt er et problem hvis man ikke køre på meget store radier.
Her på ‘Den Translangelandgiske Jernbane‘ betyder de ydre rammer, at kurverne ikke har store radier, alligevel virkede vognen ikke unaturlig lang på anlægget.
Perron sporene ved Lisenbro station har en radius på henholdsvis 2100 og 2300 millimeter, her står DSB Cp vognen pænt på sporet, uden at have overdreven stort udhæng som det ses på de to billeder herunder.
Proinor.no’s Cp’er klarer også fint at køre gennem kurver med radius 1020 millimeter, Märklin’s gamle standart kurve, omend her begynder udhænget dog at blive meget markant, som det ses herunder.
For lige at stress teste konstruktionen, blev der også kørt gennem en kurve med radius 600 millimeter. svarende til skinnerne fra de gamle Märklin Maxi startsæt. Også dette kunne lade sig gøre på nuværende tidspunkt, men vil næppe kunne lade sig gøre når vognen bliver monteret med trin.
Generelt løb vognen let og stabilt i sporet, hvilket skyldes at akslerne er ophængt i ‘flydende’ messinglejer, der sikre både god bevægelighed og let løb i akslerne.