DSB litra E fra Tikøb Støberi

DSB litra E fra Tikøb Støberi

Prototypen til et af Danmarks måske smukkeste damplokomotiver, DSB litra EII, bliver nu bygget i modelstørrelsen 1:32. Ikke overraskende er det Kim Møller fra Tikøb Støberi der har gang i dette projekt, som nu er så langt fremme, at det er værd at præsentere nærmere.
Kim Møller fortæller, at projektet faktisk startede helt tilbage i 2011, hvor han indkøbte et Märklin Maxi 3/6 damplokomotiv, en lokomotiv type som han tidligere har bygget DSB litra E lokomotiver på i skala H0.

DSB litra E fra Tikøb Støberi
DSB litra E fra Tikøb Støberi

“Det måtte jo være en smal sag i spor 1 – ja – jeg blev hurtigt meget klogere! Efter en hurtig op skalering af en H0 tegning, blev målene sammenlignet. Derefter skulle beslutte mig for, om jeg skulle lade undervogn være som den var, eller give den gas og få det bedste muligt ud af de dele der var tilbage. Det blev den sidste mulighed, som blev valgt” erindre Kim Møller.

Første skridt var en total adskillelse af lokomotivet, samt fremskaffelse af flere tegninger og fotos. Bogen om litra E kom først senere, og den har siden været rigtig god at have ved hånden. Et par besøg i Odense blev det også til og derved blev Nr. 994 valgt som forbillede for Kim Møllers model.

Andet skridt blev at lave nyt rammestykke fra midterste hjul og frem, her skulle Kim Møller også beslutte om forløber skulle laves om og have den korrekte placering. Det blev det til, så efter et par eller 5 fræse forsøg var der et ramme stykke klar med udskæring til cylinderblok, forløber samt holder til styring m.m. Rammestykket er lige til at skrue fast i eksisterende huller i undervognen. Derefter stod det hele stille i nogle år igen, hvorefter arbejdet blev genoptaget med fremstilling af ny cylinderblok, med den rigtige vinkel så stempelstang, så den flugter med center af midterste kobbelhjul, men der mangler stadig alle detaljerne på cylinderblokken.


For lige at afslutte det med cylinderblokken, vil denne når den er færdig blive støbt i resinplast, grunden til den ikke er i metal er, at gangtøjet så vil kortslutte. Frem for at isolere det fra fra hjulene er denne løsning valgt.
De vandrette udskæringer er for at samle det med mellemstykket, som er placeret i den rigtige højde, i forehold til det originale chassis fra Märklin.

”Forløberen er for så vidt brugbar den har 1 mm. for stor akselafstand, så det er vel ok! MEN da jeg har valgt, at lave udvendige rammesider hvori hjulene skal ophænges, kan jeg jo ligeså godt ændre akselafstanden også, ligesom hele forløberen skal flyttes ca 5 mm. Frem” – fortsætter Kim Møller, og fortsætter – ”På billederne ses hvor den er sat i den originale placering, og den ene millimeter den er for lang, giver dermed det mere frirum i forehold til banerømmerne, m.m. Et par forsøg på boggi sider er lavet, men er endnu ikke helt som jeg vil have det, så de ligger stille for nu. Bagløber skal også flyttes cirka 6 mm. frem, det indebære så lidt fræsning i rammen, og fremstilling af en ny bagløber, denne er lavet i 1,5mm messing med mulighed for montering af den originale trykfjeder. Fjedren sikre selvopretning ligesom korrekt tryk på skinnerne bibeholdes. Bagløberen skal også have udvendige aksellejer, og for at løse det har jeg lavet dem med “flydende montering”, det vil sige, at de er monteret på 2 aksler der kan side forskydes ved udsving i selve den indvendige ramme. Prøvekørsel er lovende, og jeg håber det hele virker når det er færdigt.”


”Som rosinen i pølseenden: Den virkelige E maskine har bagløberen ophængt i et rammestykke, der IKKE kan svinge med, her er hjulet sideforskydeligt 50 mm., og bliver styret af en anordning til dette. Det svare til et udsving på 1,6 mm i Spor 1 – det er jo ikke meget forløberen kan ikke svinge, men kan dreje i et centerpunkt med ca 55 mm. det vil sige ca 1,7 mm. i model” – slutter Kim Møller E-fortællingen for denne gang.

Skriv en kommentar

Annonce