SHELL tankvogn

SHELL - Steffen Dresler

Så blev det næsten jul og den sidste vogn fra værkstedet i år, rullede ud til driften. En lidt mere
farvestrålende vogn end hidtil.

SHELL - Steffen Dresler
Forbilledet er SHELL tankvognen litra ZE 502 895, der her ses ved leveringen.

Vognen blev bygget hos ORENSTEIN (Dessau) i 1931 i en serie med nr. 502 895 – 502 904. Den var 8800 mm. lang med en akselafstand på 4000 mm og havde et rumindhold på 19200 liter. Tanken var nittet i tre svøb.
Oprindelig havde vognen kun skrubremse placeret i et bremsehus. Den var hjemmehørende på København Gb, Prøvestenen. Tegningen findes på ”Jernbanekilder.dk” fra Danmarks jernbanemuseum. Vognen fik senere trykluftbremser og fjernet bremsehuset, men bibeholdt skrubremsen på rangerplatformen. Vognen blev udrangeret mellem 1966 og 1970 At fremstille tankvognen som den så ud ved leveringen var absolut en mulighed og et ønske, men problemet var at få fat i en model med bremsehus og det var umuligt på daværende tidspunkt. OK, og så var epoke II, altså før 1941/1945, for gammel. ”Min” er epoke III, altså fra 1945 og frem til midten af 1960´erne. Jeg havde fremskaffet det nødvendige billedmateriale for både skrifttyper og farve samt de markante ”Shell muslinger”. Så jeg måtte ”nøjes” med en vogn uden bremsehus, men det passede jo fint med epoke III, da bremsehuset alligevel blev fjernet efter krigen.
Altså ned på ”Kysten” og bestille en ny Märklin tankvogn katalog 580068. Hjem og adskille vognen totalt.

Men hvordan så vognen så ud efter krigen?
Der findes et billede af vognen fotograferet af Svend Jørgensen ca. 1960 på Godsbanegården, men her er skriftsnittet ganske forkert og moderne, ”min” tidsperiode i tidlige epoke III havde SHELL i versaler og med skygger. Ud på nettet og finde denne skrift. Men hvordan skulle det hele så placeres. Heldigvis havde det daværende Museumstog fremstillet et projektforslag for en restaurering og tilbage føring af tankvognen litra ZE 502 924 og der var en tegning lige til at gå til m.h.t. placering og skrifttyper. Så den dannede grundlag.
Tegningen blev ”behandlet” på PC´en og fik ændret beskriftningen så den passede til tidlig epoke III, desværre uden de to flotte ”Shell skaller” på hver side. Den blev så sendt til ”Skilteskoven”, der lovede at se på den.

SHELL - Steffen Dresler

I mellemtiden skulle Märklin modellen ændres til forbilledet, hvilket betød at noget skulle fjernes og andet tilføjes.
Bl.a. den centrale åbningsventil øverst på tankbeholderryggen efter påfyldningsdomen samt overtryks/løb rør, ligeledes på tankbeholderryggen. Røret fra overtryksventilen øverst og ned under tanken blev fremstillet af kraftig kobbertråd der er bøjelig.

Farven på tanken er i dag ”knald gul”, men jeg er næsten sikker på, at den har været mere ”afdæmpet”.
Igen søge og fandt ud af farven faktisk svarede til RAL 1067 ”Daffodil yellow” (Biltema/Bauhaus). Først slibe så godt jeg kunne uden ridser og få fjernet den tyske malede hvide beskriftning på blå bund. Derefter grundmale med grå og så et par gange RAL 1067. Den er for resten blank, hvilket jo er ideelt til overføringsbilleder.
Tankaftapningen blev flyttet ud til siden som forbilledet og vognen.

SHELL - Steffen Dresler

Derefter blev der monteret Skilteskovens flotte overføringsbilleder. Klippes i rette størrelse, dyppes i vand og ”trækker” så 3 til 4 minutter. Så glider filmen let af det underliggende papir og ned på emnet. Altså lade papiret ligge hvor overføringsbilledet starter/slutter og med en finger folde fast på filmen mens papiret trækkes forsigtigt væk under filmen.
Efter påsætning af det hele inkl. ½ fl. vodka for at holde op med at ryste på hænderne, færdig.
Lad det tørre en dags tid. Derefter har jeg valgt at anvende en matlak (Liguitex vand baseret, farvehandleren) således at overføringsbillederne bliver forseglede og vognen får et slidt udseende. Kan derefter kan vognen ”svines til”, men husk nu MED MÅDE. Enhver kan ”patinere/påføre/svine”, kunsten er at gøre det så det næppe ses som i virkeligheden.

Eventuel god fornøjelse og her til sidst
Rigtig god jul og et godt nytår til alle.

Steffen Dresler

One thought on “SHELL tankvogn

  1. Super flot Stefan – skal vi snart have en Københavner bane eller ligefrem her i territoriet??
    Mange hils
    Hans

Skriv en kommentar

Annonce