DSB litra F – tredje chassis forslag

Tredje chassis forslag i følgetonen omkring brugbare løsningsforslag, på undervogne til Tikøb Støberi’s DSB litra FII damplokomotiv overdel, giver et mere korrekt look til maskinen.

Märklin BR 89 som donormaskine:

Fordele:
Pæne hjul.
Brugbart gangtøj, der dog ikke er helt korrekt.
Bremseophæng pænt.
Køre godt.
Mange dele fra lokomotivet der kan genbruges.
Basis for en meget brugbar model.

Ulemper:
Dyr i indkøb.
Cylinder skal ændres for at ligne.
Bagerste aksel skal flyttes bagud og undervognen forlænges, hvis det skal se bare nogenlunde ud.
Motor flyttes.
Bagerste kobbel stang skal nyfremstilles.
+ hvad der ellers er af ændringer.

DSB_F_type-4_001

Billedserien herunder viser skridt for skridt, hvordan man kan modificere chassiset, så man opnår korrekt akselafstand, samt får flyttet motoren så den passer ind i F-overdelen.

DSB_F_type-3_005 DSB_F_type-3_008 DSB_F_type-3_010 DSB_F_type-3_011 DSB_F_type-3_012 DSB_F_type-3_013 DSB_F_type-3_014 DSB_F_type-3_015 DSB_F_type-3_016 DSB_F_type-3_017 DSB_F_type-3_018 DSB_F_type-3_019 DSB_F_type-3_020 DSB_F_type-3_021 DSB_F_type-3_022

Opdatering den 6. marts 2016:

Efter et par forsøg (i plast), har jeg nu lavet en ny fodplade, og monteret motor så chassiset kan prøvekøres, jeg valgte desuden at beskære undervognen yderligere, både i siderne og enderne.

DSB_F_type-3_023

Fodpladen bliver skruet og limet på chassiset, det er med til at stive hele undervognen af.

DSB_F_type-3_024

Jeg kunne godt have valgt at genbruge pufferplankerne, men da jeg skal have kurvepuffer på denne model, har jeg valgt at lave nye med det samme.

DSB_F_type-3_025

Dette chassis er nu prøvekørt på radius 760 millimeter, som den klarede uden problemer.

DSB_F_type-3_026

.

Skriv et kommentar