Model i 1:32 af DSB litra EC, epoke III

DSB litra Ec/Eco

For godt og vel 15 – 20 år siden fik jeg tilsendt to ”byggeark” i spor 1 af en litra EM/EC/ECO bogie pladebeklædt pakvogn og en litra Cp bogie pladebeklædt personvogn. Ideen var udelukkende for at se og prøve, om man umiddelbart kunne transformere allerede igangværende projekter i H0 til større størrelser, f.eks. spor 0 i 1:45 og som her spor 1 i 1:32.

DSB litra Ec/Eco
Traktor 80 + EM pakvogn med gavlstige og løbebrædder, København 1934. Foto ukendt, arkiv Lokomotivet via JBM.
DSB litra Ec/Eco
DSB litra EC 6272 efter revision ved Centralværkstedet jubi 1946. Foto, arkiv DJM01-00001454.
DSB litra Ec/Eco
DSB litra Eco nr. 6280, bårevogn med større døråbning og Berlinerbogier. Sidst anvendt til HM Dronning Ingrids begravelse. Overgivet til Danmarks jernbanemuseum. Foto i Randers, Steffen Dresler.

Det var simpelthen 2 stk. A3 plastikark (et til hvert litra) med udfræsede/skårne sider, gavle med endeperroner, bund, nogle indvendige adskillelsesvægge og døre. Altså som H0 udgaverne af diverse post- og pakvogne lige til at sære ud, næsten klikke + lidt lim og wupti, havde man en vognkasse. Alle detaljer, bogier, akselgafler, buffer mv. skulle man købe separat. I H0 medfulgte forbukkede vogn tage, men dette gjorder der ikke ved de to 1:32 byggeark.

DSB litra Ec/Eco
A3 plastikarket fra ”Banetjenesten” med delene til en ECO, direkte forstørret fra 1:87 sættet af samme vogn.

Det var det lille firma ”Banetjenesten” (banetjenesten.dk) ved Egon Moesby, der stod for alle herlighederne. Alle de nye sæt i H0, blev byggede og beskrevet i Lokomotivet.

På baggrund af muligvis kommende EC/EC0 baggagevogn fra Tikøb Støberi (DSB Eco fra Tikøb Støberi – Spor 1 NYT) samt samme i laserskåret træ (Industrispionage volume 3 – Spor 1 NYT) fra Proinor, havde jeg lyst til at prøve at fremstille en EM/EC/ECO og kom jeg i tanker om de hengemte 2 byggesæt, der nu havde ligget i næsten 15 – 20 år.

DSB litra Ec/Eco
Den rå vognkasse samlet.

Skal vi sige det sådan, at et er at bygge en model i 1:87 i udfræset plastik og noget aldeles ganske andet er, at transformere nogle mål i 1:87 op og bygge en model i 1:32.
Der mangler simpelthen ”godstykkelse” og forstærkninger mv.

Nu skal jeg ikke gå i dybden med projektet, men vise i billeder vejen derhen. Men først lidt bemærkninger. 

2,5 m bogier er fra Proinor (2,5 meter bogie fra Proinor – Spor 1 NYT), men som den opmærksomme læser kan se, er det kun ”grundbogien” der er anvendt, siderne er nemlig ”Berlinerbogie sider” aralditeret udenpå. Siderne fra et italiensk byggesæt (dyre som bare ind i ……….. , kunne IKKE få Märklins 2,5 preussiske bogier som reservedel, sata..). MEN vognen fandtes heldigvis (langt de fleste) med 2,5 meter træbogier som Proinor’s.

DSB litra Ec/Eco
DSB 2,5 m Berliner bogie også benævnt som Preussisk type, anvendt under forskellige EM/Ec/Eco i hele vognenes tjenesteperiode. Foto: Randers Steffen Dresler.
DSB litra Ec/Eco
Løse bogiesider af støbt hvidmetal, pålimes ”rammen” af Proinor 2,5 meter træbogie.
DSB litra Ec/Eco
Proinor bogie ramme hvorpå Berliner hvidmetalsiden limes.
DSB litra Ec/Eco
Den færdige Berlinerbogie.

Bunden er udfræset af webmaster på denne lille fine avis (Arne) og tag (tyndt træfiner), buffer, batteriskab, og generator fra Tikøb Støberi (Tikøb Støberi – Spor 1 NYT) og endelig er dekaler fra Skilteskoven (Hjem (skilteskoven.dk)).

Maling er foruden grundmaling MOTIP spray nr.41035 (farvehandleren eller nettet) der er DSB 1929 nr. 1 Rød.

DSB litra Ec/Eco
Den samlede vognkasse malet og vognkassen isat de mange selvgjorte tværstivere for at give det senere tag mulighed for limning. Der mangler jo godstykkelser i den originale vognkasse.
DSB litra Ec/Eco
Nærbillede af det indvendige af vognkassen med tværstiver samt måden jerntremmerne er monteret på bag vinduerne undtagen i gavle samt tjenestekupe og over for. 5 tremmer i hvert vindue!
DSB litra Ec/Eco
Den færdige EC set ved gavlen med stigerne for montering af de tyske slutsignalholdere samt opgang til løbebrædderne.
DSB litra Ec/Eco
EC vognen set i tjenestekupeenden. Kupeen er indrettet med bord, hylder og en bænk.

Originaltegninger og billeder findes på ”Jernbanekilder”, brug søgefunktion på det ønskede (Jernbanekilder.dk) eller ”Jernbanehistorisk forum” (DSB litra EC. Oversigt over samtlige vogne. (jernbanen.dk)).
Yderligere kan man med fordel læse ”Signalposten” nr. 1. 1989 med historisk artikel af Jens Bruun-Petersen.

DSB litra Ec/Eco
DSB EC 6201, ex. EM Rejsegodsvogn, tegnet af William Bay, 10. november 1941.
DSB litra Ec/Eco
DSB hovedtegning HP og B 72, arkiv Jernbanekilder nr. DSB-Mtgn-0001487.

Sluttelig skal bemærkes, at jeg valgte litra EC udgave fra perioden ca. 1943 (omlitrering fra EM til EC og nyt nummer) og frem til slutningen af 1940’erne, begyndelsen af 1950’erne. Det vil sige uden kakkelovn i tjenestekupeen (derfor ingen skorsten), med dampvarme fra varmeledning (togmaskinen), stiger i endegavlen for at kunne montere de tyske slutsignalholdere samt løbebrædder SELVOM elektrisk belysning. De er bare ikke nedtaget endnu. Yderligere Berliner type bogier, spejlglasvinduer, trykluftbremse og vakuumledning. Modellen har på grund af bogiens placering (store udsving) ikke kunnet monteres med trin under vognkassen. Vedtagne ændringer kunne tage op til 5 – 7 år at få gennemført alt afhængig af vognens revisionsperiode. Altså en absolut tidstypisk tidlig epoke III vogn, minus stafferinger, der bortfaldt helt efter ca. 1951.

Steffen Dresler

Skriv en kommentar

Annonce