Til spor 1 anlægget, en gammel lastbil, Ford AA i epoke III

DSB Triangel lastbil

Selvom det er et modeljernbaneanlæg, skal det ikke være ”tog” det hele. Der skal jo også være noget rundt om på anlægget, for at få det til at se ud som i virkeligheden, bare i model.

Så hvad kan være mere tidstypisk fra mellemkrigsperioden (epoke II) samt tiden efter den 2. verdenskrig (epoke III) end en Ford AA lastbil? Og nogle kørte såmen helt op til slutningen af 1950´erne. Der var ikke den murermester, entreprenør, vognmand, fragtmand, brændselshandler eller statslige- og kommunale institution, der ikke ejede en eller flere Ford AA lastbiler til alle mulige former for opgaver. Den rene ladbil med lave sidefjelde til jord, grus, kasser, tromler og fragtgods, lad uden sidefjelde med lille kant til øl-, æggekasser og smørdritler til havnene eller til jernbanernes varehuse og med høje sidefjelde til koks og kul. Nogle havde også fået bygget lukkede kasser på chassiserne til brug som for eksempel flyttebiler mv. Nå, ja, nogle lastbilchassiser med fladt lad og stiger eller kraner til Falck/Zonen eller de kommunale brandvæsener.

Nuvel, jeg ved IKKE om DSB havde en Ford AA lastbil (Postvæsenet havde), men på spor 1 modelanlægget ”Nordbanegårdens Maskindepot” har de besøg af en fra Centralværkstedet. At det så på det eneste billede jeg har set fra virkeligheden var en Triangel lastvogn er så en anden sag. Den havde – foruden Krone DSB og Nr. 3 malet på sidedøren på førerhuset, yderligere påskriften ”Centralværkstedet” på sidefjeldene.

DSB Triangel lastbil
Triangel lastvogn DSB 468. Farve sandsynligvis DSB 1929 nr. 3 brun.

En anden ”lille indrømmelse” er, at det i størrelse 1:32 ikke er at opdrive en Ford AA lastvogn så vidt jeg ved. MEN i størrelse 1:35 (altså en lille cm forskel i længden) kan der p.t. fås en 2. verdenskrig russisk militær udgave af Ford AA, nemlig GAZ AA. Den blev fra ca. 1932 og frem bygget på licens fra Ford bilfabrikkerne i USA. Modellen fås fra to forskellige firmaer, nemlig det russiske firma ”Zveda” (Stjerne) eller det ukrainske firma ”MiniArt”. De er begge lige krop umulige at samle, da de efter min mening indeholder alt for mange enkeltkomponenter, det burde kunne gøres nemmere! Men ok, for nogen er det lige lykken at samle 10 forskellige dele for bageste hjulaksel. Det antal kan man så næsten fordoble, når nav og bremsetromler skal på!! Og da delene passer på en 1/10 mm skal der altså tilpasses uden at ødelægge noget, husk skalpel og vandslibepapir. Men jeg har svært ved at skulle bruge tid på at samle en motor på 7 dele, der alligevel ikke kan ses når motorhjelmen er monteret. Kan jo også lade være?

Der er ikke så meget at sige om samlingen (tager lang tid), ud over at man skal sætte sig ned og grundigt sammenholde/kontrollere, at numrene på støbearkene passer sammen med samlingstegningen. Altså tælle stumper og hvor de sidder på støbearkene. Der er som sagt mange, UTROLIGT MANGE stumper at holde rede på og en del i forstørrelsesglas størrelsen. Og mange at stumperne ligner hinden i forveksling! Jeg tror at det er en god ide at ”tørsamle” delene inden man limer!

Ford AA

Min Ford AA” skal være epoke III model, hvorfor lastbilen skal males i henhold hertil. Det vil sige at førerhuset og sidefjeldene skal males DSB rød nr. 36 i 1929 farveskemaet. Den bliver ofte benævnt som lyntogs, bus- eller lastvognsrød. Farven svarer (næsten) til RAL 3003 blank. Jeg har anvendt en spray, ”Dubli-color all season rubinrot/ruby red, Ord. Nr. 470981” fra Bauhaus. Men skal her afgøre med sig selv, om man vil sætte vinduer i FØR samling eller når førerhuset er samlet minus tag. Jeg valgte at spraye førerhusdelene røde og så isætte vinduer og herefter samle førerhuset. Ved ikke om det var det klogeste!! Jeg sloges med for store fingre, pincetter, der ikke ville som jeg, hvorfor sidevinduerne er rullet ned (undladt) på min model, sådan!! På brystningslisten under vinduerne er der malet en ”stengrå” stribe, DSB 1934 farver nr. 12 Grå, der svarer ca. til RAL 7036. Den er samme farve, der ses på DSB rutebiler under vinduerne.

Jeg har savet 2 brædder af højden på sidefjeldene på lastbilens lad, så de nu kun er to brædder høje. Med fire brædder var det alt for højt til mit brug.

Vanger, undervogn, hjulskærme, lygtehuse og kofanger er blank sorte, mens indersiden af ladet er lysegrå. Taget på førerhuset mat sort. Indersiden af lygtehuset malet med en ”sølvpen”, smart!

Ford AA

Nu har jeg tilladt mig at ”Cross-kitte” lidt og bruge en færdig formet presenning fra et andet samlesæt. Passer nøjagtigt. Dette er malet en grålig ”presenning farve”. Det kan så valgfrit aftages, så lastvognen enten kan transportere ”noget” under presenningen eller synlige godsvarer som kasser, tønder, tromler eller hvad ved jeg. Se blandt andet billeder fra diverse godsbanegårde eller fabrikker.

Ford AA

Endelig skal der være et stort påsat ”krone DSB” på hver dørside samt et vognnummer ”Nr. xx” nedenunder. Nummer er påsat fra et gammelt ”gnuppeark”. ”Krone DSB” er fra ”Skilteskoven”, hvor jeg har anvendt ”Krone DSB” fra et litra EH sæt jeg har fået genoptrykt. Presenningen havde malet/trykt ”krone DSB” med sort farve på hver side af presenningen. Fremstillet af overskud fra ældre ikke anvendte litreringer. På min vogn skal der egentligt med gul skrift have stået ”Centralværkstedet” på sidefjeldene på ladet. Kan ikke helt se skrifttype så det må vente. Husk tilsidst at sikre dekaler og gnuppe tal og bogstaver med klar- eller matlak. Færdig, stille på anlægget og nydes sammen med de andre detaljer, der gør modeljernbaneanlægget livagtigt.

Ford AA (eller tilsvarende lastbiler) VAR SMÅ uanset om størrelse 1:32 eller 1:35. En voksen person, der stod ved siden af førerhuset, var lige så høj som dette og man kunne lige være 2 personer i førerhuset i ”datidens” personstørrelser!!

God fornøjelse!

Tænker på om det ikke var en 3D opgave at fremstille?

Efterskrift farver mv.

De første lastvogne fra omkring 1930´erne og med ”Krone DSB”, har med stor sandsynlighed været malet med DSB nr. 3 brun (ca. RAL 8012/8015) og derefter – muligvis under krigen – gradvist ændret via en mørkerød farve til det endelige anvendte efterkrigsfarveskema som modellen er malet i. Dette farveskema blev først ibrugtaget fra slutningen af 1940´erne/begyndelsen af 1950´erne. Så min lastbil burde nok have været malet DSB nr. 3 brun på førerhuset (uden den grå stribe) i stedet for DSB 1929 farveskema nr. 36 rød.

Skriv en kommentar

Annonce