Nu kører HFHJ M3

HFHJ M3

Vi har i en tidligere reportage bragt spionfoto af Proinor.dk’s overdel til motorvognen M3 fra HFHJ banen, og nu er der atter nyt at berette omkring dette projekt. Arild Tangerud fra Proinor.dk har nu fremstille såvel chassis som boggier til HFHJ M3, og efter det første prøvekørsler virker køreegenskaberne ganske overbevisende.

Begge boggier er fuldt ekvilibreret, for at sikre såvel gode køreegenskaber og godt strømoptag.
Alle aksler kører i kuglelejer, således at ‘modstanden’ i boggierne er minimal.
Boggi siderne er fint detaljeret, og ganske lette at samle.

HFHJ M3 HFHJ M3 HFHJ M3 HFHJ M3
Ligesom på forbilledet trækker modelle på den to-akslede boggi, dette sker med snekketræk fra motoren til den ene aksel, og derefter med kædetræk mellem akslerne.
Kæden og tandhjulene er udført i delrin plast, og skal derfor aldrig smørres.
Der er strømoptag på to aksler i hver boggi.

Herunder lidt detalje fotos af boggierne og deres montering i chassiset.

HFHJ M3 HFHJ M3 HFHJ M3 HFHJ M3

Chassis, boggier, motor og transmission er blevet prøvekørt med både en ESU Loksound V4 XL dekoder (chassis nummer 01), samt en tilsvarende H0 dekoder (chassisnummer 00). I begge tilfælde kørte både chassiser og dekodere fejlfrit.

HFHJ M3 HFHJ M3 HFHJ M3

Der arbejde i skrivende stund på finpudsning af tegningerne til overdelen, således at denne også kan komme i produktion.

På taget af HFHJ M3 er der hele 8 eller ni tagkølere, alt efter hvilken udgave man vælger at bygge. Disse tagkølere har vi tidligere prøve bygget, og de ligger nu bare og venter på at blive monteret.

HFHJ M3

HFHJ M3 egner (ligesom Proinor.dk’s HFHJ M10 motorvogn “Sputnik”) fremragende til firmaets Scandia personvogn af C typen.

Vi vender tilbage, når der er mere nyt i HFHJ M3 projektet.

Skriv en kommentar